Fråga: Hej Jim! Jag tänkte byta olja i mina amazoner nu på vårkanten. Men vilken olja ska man ha egentligen? Mineralolja SAE 10-40, skulle det funka? Vad har du själv för sort?
MVH Anders
Svar: Volvos B18/B20-motoer kan köras på en mängd olika viskositeter som SAE 10W-30, SAE 10W-40 eller SAE 20W-50 vilka fungerar utmärkt. Generellt ska man välja en olja med lägre viskositetsområde om motorn är nyrenoverad (små lagerspel) och/eller om det är kallt väder. En sliten motor (stora lagerspel) och/eller varmt väder bör ha en olja med ett högre viskositetsområde.
Mineralolja fungerar bra, men vill du ha ännu bättre smörjning så väljer du en syntetolja. Med ett undantag: undvik oljor med ACEA-klassning följt av ett ”C” (C1, C2, C3 osv) då dessa har låg tillsats av zink (ZDDP) för att skydda katalysatorn från kontaminering av zink som annars finns i motoroljor (zink är ett additiv som bland annat skyddar mot slitage på kamaxel och lyftare).
Jag har kört alla mina gamla bilar (Opel Kadett, Volvo Amazoner, Volvo Duett) på syntetolja sedan 80-talet och den mest märkbara skillnaden är att det är mycket bättre snurr på startmotorn när det är kallt. Att synteten sen smörjer bättre är ju en bonus.
Ett tips: om du istället byter olja på hösten så hinner inte smutsen från årets körning lägga sig på botten av tråget där den kan bli kvar när man sen tappar ur den gamla oljan.
Jim Lundberg