Varför så långa munstycken i Bingförgasare?

Fråga: Hej! Jag undrar varför munstycket i Bing ringflottörförgasarna (typ Novolette) är så långt? Det har ju två relativt stora hål borrade tvärs munstycket en bra bit från botten. Det borde väl räcka med en längd som motsvarar överkanten till de hålen?

MVH

/Knut

 

Svar: Jag har funderat på samma sak men inte funnit något svar. Vissa Bingmunstycken är något kortare och saknar det tvärgående hålet. Själva förträngningen i munstycket, som avgör bränsleflödet, sitter högst uppe vid gängan (nedre bilden) så den nedre delen av munstycket i princip bara är ett sugrör.

De kortare munstyckena tror jag kom först och därefter de långa med tvärgående hål och det är väl i så fall någon form av uppgradering.

Det kan vara så att man vill undvika gasbubblor i den nedre delen som kan leda till att motorn hackar tills det kommer ren bensin igen. Med ett tvärgående hål kan eventuella gasbubblor smita ut på sidorna istället för att komma upp till nålmunstycket.

Men det man även har åstadkommit med hålen är att munstycket slutar suga vid en högre flottörhusnivå jämfört med de kortare munstyckena som saknar dessa hål. Om detta är meningen, och vad det skulle vara bra för, kan jag dock inte svara på.

En annan sak som sker när man har dessa tvärgående hål är att munstycket inte suger bränsle från botten vilket kan vara bra om man har föroreningar och vatten i botten av flottörhuset.

Men allt detta är enbart spekulationer från min sida

Någon som har svaret? Lämna gärna en kommentar i fältet nedan.

Jim Lundberg

Varför så långa munstycken i Bingförgasare?
Här syns munstycket i genomskärning. Själva förträngningen sitter högst upp i munstycket (inringat).
Scroll to Top