Hur kollar man att ett bilbatteri är okej?

Fråga: Hej! Jag undrar hur man enklast kollar att ett bil- eller motorcykelbatteri är paj? Jag har haft batterier som ”slår ifrån”, och indikerar fel när jag sätter dom på laddning. Men har låtit dom stå på laddning iallafall, och efter några dagar har laddningen kommit igång!

Har försökt att mäta med multimeter, men får inte ut något klokt resultat av det! Det måste väl gå att kolla med en multimeter?

Eller kan ni rekommendera någon annan tillförlitlig metod eller instrument att kontrollera konditionen på ett batteri. Om det är kortis eller något annat fel på det?

Mvh

/Björn

 

Svar: Säkraste sättet att avgöra konditionen på ett blybatteri är att belastningsprova det. Man ansluter då en särskild mätare som även har ett kraftigt motstånd som belastar batteriet med ett motstånd samtidigt som man ser hur fort spänningen sjunker under ett antal sekunder. Strömstyrkan under testet kan ligga på 100 ampere om det handlar om ett bilbatteri.

Om batteriet har gängade lock över varje cell så kan man testa densiteten på batterisyran i varje cell med en syraprovare. En dålig cell avslöjas direkt med denna mätning. Man kan få ett hum om batteriets kondition med en vanlig multimeter. Om ett batteri precis är nyladdat kan spänningen på ett 12-voltsbatteri ligga på drygt 14 volt (hälften på ett 6-voltsbatteri) och efter en stund ska spänningen lägga sig på knappt 13 volt och stanna där (hälften på ett 6-voltsbatteri).

Om spänningen efter en stund sjunker under detta värde är det förmodligen fel på en eller flera celler. Ett enkelt hemmatest är att ladda batteriet fullt och sedan ansluta en glödlampa med samma spänning som batteriet och sedan kolla hur länge lampan lyser.

Ett exempel: Vi har ett 12-voltsbatteri med kapacitet av 60 Ah (amperetimmar) och en 55 wattslampa (H7 eller H4). Lampan kommer att dra cirka 3,5 ampere och med ett friskt batteri kommer lampan (teoretiskt) att lysa i 15 timmar. Man delar alltså batteriets kapacitet (60 Ah) med lampans strömförbrukning (3,5 A). ett 60 Ah batteri ska (teoretiskt) kunna leverera 1 A i 60 timmar, 2 A i 30 timmar, 3 A i 20 timmar och 6 A i 10 timmar.

Men om nu batteriet i exemplet ovan bara orkar driva lampan i exempelvis tre timmar så är det inte friskt. Sen kan batterier tillfälligt ge dåligt med ström om de stått länge och fått självurladda. Då sker något som heter sulfatering vilket innebär att plattorna i cellerna får ett isolerande sulfatskikt som försvårar både i- och urladdning.

I lindriga fall kan man få bort sulfateringen genom upprepade i- och urladdningar, men om sulfateringen har gått för långt är batteriet kass.

Jim Lundberg

Hur kollar man att ett bilbatteri är okej?
Ett enkelt test är att koppla in en lampa som drar en känd strömstyrka och se hur länge batteriet (efter laddning) orkar hålla igång lampan.
Rulla till toppen