Byta kolvbultsbussning på Husqvarna Flinta

Fråga: Hej! Behöver byta kolvbultsbussning i vevstaken (HVA 10 65 H är den märkt), då den glappar. Sitter i en Husqvarna Flinta med tre växlar. Enligt sprängskissen har den nr 86-025-103. Den passar för 10 mm kolvbult och är 13 mm lång. Har dock två hål i både bussningen och vevstaken. Vad är hålen till för och var hittar jag en bussning? Går det bra med en utan hål?

Mvh Niklas

 

Svar: Det kan vara lite knepigt att hitta bussningen som reservdel eftersom det är många år sedan Husqvarna lade ner tillverkningen av mopedmotorer, men det är lätt att tillverka en ny om man bara har tillgång till en svarv. Materialet i bussningen är brons och en lämplig legering heter SS 5204-15.

Bussningen ska vara cirka 3 – 4 hundradelar (0,03 – 0,04 mm) större än hålet i vevstaken för att sitta ordentligt och efter inpressning ska den brotschas upp till rätt mått vilket är cirka 2 hundradelar (0,02 mm) större än kolvbulten. Man kan känna sig fram till rätt spel – när kolvbulten går lätt att trycka igenom bussningen utan att glappa det minsta är det rätt spel.

Hålen i stake och bussning är oljehål och behövs för att bussningen och kolvbulten ska få tillräcklig smörjning. Hålen i bussningen kan borras efter inpressningen, men innan man brotschar. Välj en borr som har samma diameter som hålen i vevstaken och stoppa gärna i en trästav eller liknande i bussningen så att borren inte fortsätter till bussningens andra sida när den går igenom. Det kan lätt bli skador i bussningen annars. Smörj bussningen med olja innan kolven monteras.

Jim Lundberg

Byta kolvbultsbussning på Husqvarna Flinta
Bussningen pressas i och ur med ett särskilt verktyg, men man kan klara sig bra med en rörstump, en skruv och några brickor.
Byta kolvbultsbussning på Husqvarna Flinta
Efter monteringen krymper bussningens hål en aning och den måste därför brotschas upp till rätt mått. Detta gäller även om man köper en fabriksny reservdel. Detta görs med en ställbar brotsch och det är viktigt att hålla brotschen i 90 graders vinkel relativt vevstaken – annars kommer kolven att luta i cylinderloppet.
Scroll to Top