Husqvarna Roulette som tappat gnistan

Fråga: Tycker jag förtjänar lite gnista…

Har köpt en ”renoverad” Husqvarna Roulette Lyx (misstänker B-motor) som jag försökt få i gång men har svag gnista. Den vill inte gärna hoppa över till godset om jag håller den lite ifrån. Bytt tändplatta, stift, kabel och hatt. Stiftet blir blött när jag trampar. Bosch system. Den nya tändplattan var liiite för stor så jag bytte över alla delar till gamla plattan. Kan det ha ställt till det? Alla mått jag kunnat mäta har dock stämt sinsemellan.

Kollat inställningar enligt Mästers tvåtaktsböcker. Tycker att svänghjulet har hyfsat magnetism jämfört med nytt. Abriss stämmer hyfsat men ser att polskon ju kommer över nästa magnet innan den ”släpper” tillräckligt. Samma på andra svänghjul. Normalt? Och slutligen, kan man använda ett Stefa svänghjul på Bosch…?

Den är vacker och luktar gott också…❤️

Per-Magnus Magnusson

 

Svar: Det råder hyfsad standard på tändsystemen från förr så man kan ofta blanda vissa fabrikat utan problem. Bosch och Stefa hade ett avtal redan på 40- eller 50-talet vilket ledde till att Stefa fick ”kopiera” måtten på Bosch tändsystem. I gengäld fick Bosch använda Stefas kunskaper om hur man får ett tändsystem fungera som även ger ström till belysning.

En sak som varit väldigt vanlig är att nytillverkade kondensatorer har varit minst sagt usla. Ibland har de till och med varit trasiga när man köpt dem. Jag tror att den oredan har löst sig, men det kan ju finnas enstaka kondensatorer från den här tiden kvar på marknaden. Det kan var lönt att testa en annan kondensator.

När det gäller tändspolen så framgår det inte om den är begagnad, NOS, nytillverkad eller omlindad. Om ett kondensatorbyte inte hjälper så kan ju tändspolen vara nästa att byta ut. Om Abriss ligger inom gränsvärdena 9 – 12 mm så ska det bli en stark gnista om de tidigare nämnda delarna är friska. Kolla att du har cirka 0,20 mm spel mellan spolarna och magneterna. Om dessa rör vid varandra blir gnistan klen. Det är normalt att en ny magnet har hunnit in en bit på polskon när man mäter abriss mot den magnet som nyss passerat.

På min Skoterett med Flintamotor har jag en salig blandning av Stefa och Bosch i tändsystemet och det fungerar utmärkt. Tror att det ser ut så här: Tändplatta: Stefa, Spolar: Bosch, Svänghjul: Stefa, Utanpåliggande tändspole: Bosch.

Jim Lundberg

Husqvarna Roulette som tappat gnistan
När man mäter abrissmåttet ”A” så har en ny magnet (pilen) redan hunnit in över polskon om vi enbart ser till den nedre polskon på bilden. Samma sak sker även till höger vid den andra polskon och man kan alltså mäta (A) på bägge dessa ställen. Det kan tyckas lite märkligt att en ny magnet hunnit in över polskon innan fältet bryter, men det är i detta ögonblick som fältbrytningen sker – alltså att kraftlinjerna (fältet) släpper taget om en magnet och hoppar till nästa magnet.
Scroll to Top