Trimmad Zündapp som dör när man gasar

Fråga: Hej Jim! Nu behöver jag experthjälp igen! Vi håller på med en Zündappmotor, vi har köpt en ny cylinder (trim) 2,9 hk. Och nu när vi fått ihop det så kan mopeden gå på tomgång men gasar man så blurrar den och dör.

Det går få upp den i varv men när man släpper gasen sen så dör den. Vi har ställbart munstycke, och igår när den stod på tomgång så upptäckte jag något, om jag skruvade ut munstycket så började den varva och skruvade jag in munstycket så gick den ner igen. Vad kan detta betyda?

Mvh Christian

 

Svar: När man bygger om en motor med exempelvis trim så gäller det att samtliga delar lirar ihop. Tvåtaktsmotorer är dessutom väldigt känsliga för fel motstånd i avgassystemet och bestyckning av förgasare.

Om man hänger på ett komplett trimkit med anpassade delar så ska det ju bara fungera från första kicken. Det är jättesvårt för oss att svara på vad som har gått fel när man börjar byta ut/borra upp cylindrar, plana topplock och hänga på andra avgassystem.

Jag kan bara tipsa om att du gasar på efter start tills motorn dör. Sen kollar du tändstiftet. Är det blött kommer det fram för mycket bensin och är det torrt kommer det ingen bensin alls. Ibland kan luftburk/luftfilter ställa till det så att det uppstår resonansfenomen (?) som ger fel bränsleblandning.

Om motorn går upp i varv när man skruvar ut det ställbara munstycket bör detta betyda att motorn har fått för lite bensin. Men det beror ju på vilken typ av förgasare man har satt dit, hur stor den är, vilken bestyckning den har och vilken typ av luftfilter den har.

Jim Lundberg

Scroll to Top