Behövs större munstycken i Monark M500 när man tankar E10?

Fråga: Min Monark M500 med bingförgasare skjuter i förgasaren ibland och har svårt att svara på gasen. Jag gissar att den får för lite bränsle. Jag har hört att dagens bensin kräver större munstycken. Om det är mitt problem var köper jag större munstycken?

Börje Skog

Svar: Att en motor är svag och skjuter i förgasaren kan mycket väl bero på att bränsleblandningen är för mager på grund av för små munstycken. Men innan man byter exempelvis huvudmunstycket bör man se till att det är fritt från föroreningar som kan begränsa flödet.

På äldre fordon som stått oanvända längre tider kan det uppstå avlagringar inne i munstyckena och dessa kan sitta kvar som en hinna i munstyckets hål trots att man tvättar i lösningsmedel och blåser med tryckluft. Det behövs bara någon eller några hundradels millimeters minskning av munstyckets hål för att det ska märkas på motorns gång. Man kan därför vara tvungen att rengöra munstycket mekaniskt.

Av samma anledning ska man dock rengöra munstycket försiktigt och aldrig peta i dess hål med något som är hårdare än materialet i munstycket som oftast är av mässing. En tunn koppartråd från en elkabel är hyfsat skonsam. Fäst trådens ena ände i ett skruvstycke och trä på munstycket – gärna med några droppar lacknafta på sig.

Spänn tråden med ena handen och dra munstycket fram och tillbaka på tråden några gånger med den andra handen. Då brukar de envisaste avlagringarna försvinna. Stå bara inte och ”såga” för länge då även en koppartråd kan nöta upp hålet i ett munstycke om man överdriver.

När det gäller bränslet så blir det väldigt liten skillnad mot dåtidens bensin och dagens E5 (98 oktan = 5 procent etanol) respektive E10 (95 oktan = 10 procent etanol). Etanol har ett lägre energivärde än bensin och man måste mycket riktigt öka mängden bränsle i förhållande till luft om bränslet innehåller etanol. Kör man med ren etanol (”E100”) måste bränslemängden ökas med cirka 30 procent för att blandningen ska fungera.

Men då handlar det om att köra på ren etanol. Med E10 får man endast 10 procent etanol och resten – 90 procent – är ju då bensin. Det finns säkert exakta formler för hur man räknar ut förgasarbestyckningen, men man kan ju se det så här om vi halverar etanolinnehållet steg för steg:

E100: en ökning av 30 procent krävs.

E50: en ökning av 15 procent krävs.

E25: en ökning av 7,5 procent krävs.

E12,5: en ökning av 3,75 procent krävs.

E6,25: en ökning av 1,875 procent krävs.

Även om tabellen är lite trubbig så ger den en fingervisning om hur mycket man måste bestycka om sin förgasare utifrån etanolinnehållet. I runda slängar måste man öka bränsleinblandningen med endast 2 – 3 procent om man tankar dagens E5 och E10. I praktiken så brukar det inte ens märkas – jag har personligen inte märkt någon skillnad i motorkaraktären på mina mopeder sedan jag började tanka E10. Möjligtvis att man kan varva aningen mer innan motorn börjar fyrtakta. Då har jag märkt större skillnader på motorn som beror på vädret – när det exempelvis är kallt och fuktigt ute.

När det gäller munstycken kan det finnas hos OldtimerVergaser.de.

Jim Lundberg

Med E10 får man ett etanolinnehåll på 10 procent i bensinen. Rent teoretiskt bör man då öka flödet genom munstycket med 2 – 3 procent för att motorn ska gå exakt som den gjort på ”ren” bensin (”E0” E-noll). I praktiken märks det knappt på motorn, men om man skulle uppleva att motorn går varmare eller till och med ger förgasarsmällar – ja då kan det vara aktuellt med ett större munstycke
Scroll to Top