Luktar bränd olja

Fråga: Jag har en Audi 80 2,0 E som har gått cirka 21 000 mil. Jag har kört ca 4 000 mil av dem. Jag mekar och servar själv och är någorlunda kunnig. Felkoder går att läsa via instrument. Någon tempgivare och knacksensor är bytta. Problemet är att det ibland vid uppstart luktar bränd olja.

Jag har rengjort vevhusventilationen och bytt ut dessa delar enligt bok. Jag hittar inget läckage och har ingen oljeförbrukning. Nu har jag kört fast – vad kan detta vara? Kör med helsyntetolja och den ser bra ut. Bytte olja flera gånger efter köpet då det smattrade i ventilerna (klassiker med dåliga oljebyten).

Jörgen

Svar: Jag gissar att du känner lukten in i kupén från motorn. Min bästa gissning är att du har en otät ventilkåpspackning, antingen själva packningen eller också ”halvmånarna” vid kamaxeln. Det kan komma ut några droppar olja den vägen som sedan letar sig ner på grenröret och då luktar det bränt när du startar bilen.

Läsare som har fler tips? Lämna dem i rutan för kommentarer nedan. Har du inte redan ett konto på vår nya hemsida finns en lathund över hur du skaffar det på följande länk: Så skapar du ett Disquskonto.

Lycka till

Robert Gustavsson

Scroll to Top