Uppstart av Puch Packy som stått i 15 år

Fråga: Hej. Jag har ärvt en Puch Packy 60-talare. Den är helrenoverad för ca 15 år sedan och inte startad sen dess. Vad behöver jag tänka på innan jag startar den?

Mats Severin

Svar: I princip behöver du inte göra annat än att kolla att det finns olja i växellådan och fylla på bensin. Förutsatt att mopeden förvarats hyfsat torrt så ska ingenting ha hänt annat än naturligt åldrande av organiska material så som gummi i packboxar och liknande. Förgasaren kan vara ”full” med gammal tvåtaktsolja som täpper igen munstyckena.

Men det kan uppstå en del problem som sker när grejorna bara får stå. Packboxarna i vevhuset kan vara torra och kan därför smälta vid starten. Men har motorn startats någon gång efter renoveringen ska tvåtaktsoljan i vevhuset finnas kvar och smörja packboxarna tills den nya tvåtaktsoljan nått fram. Vill du förebygga ett packboxbyte kan du göra följande:

Fyll på bensin (3 – 4 procent tvåtaktsolja). Ta ur tändstiftet. Öppna bensinkranen och choka förgasaren. Håll in dödarknappen och trampa runt motorn ett tiotal trampvarv med full gas (man håller in dödarknappen för att skydda tändspolen från överslag). Nu är vevhuset förmodligen täckt med oljeblandad bensin. Låt motorn stå och vädra ett tag och dra i tändstiftet. Nu kan du starta.

Det händer att lamellerna klibbar ihop när man låter en mopedmotor stå oanvänd en längre tid. Då kan man inte frikoppla. I bästa fall släpper lamellerna efter en stunds körning. Lägg i trean och gör en rullstart. Kör runt på trean (växla inte) en längre stund och dra in kopplingshandtaget då och då under färden. Om lamellerna inte släpper trots körningen kan man behöva bända isär dem med en mejsel och då måste transkåpan tas bort.

Det händer ibland att det bildas oxid mellan brytarkontakterna vid längre stillaståenden så att gnistan uteblir. Då får man dra ett finkornigt slippapper (korn 400 – 800) mellan kontakterna och sedan rengöra noggrant mellan dem med exempelvis bromsrengöring och en liten luddfri trasa.

Det är alltid bra att byta oljan (motorolja SAE 20 eller SAE 30) efter första varmkörningen så att man vet att eventuellt vatten och smuts inte blir kvar ända tills kommande serviceintervall (1:a service – 50 mil, därefter var 200:e mil). Kolla även att bromsarna tar!

Lycka till med nyförvärvet!

Jim Lundberg

Rulla till toppen