Puch Maxi som stått stilla i tio år

Fråga: Tjena. Jag har nyligen fått en gammal Puch Maxi som antagligen har stått stilla i 10+ år. Jag har öppnat förgasaren och gjort rent men den är fortfarande ganska skitig då det nästan är som det har ärgat inne i flottörskålen. Vad tror ni är nödvändigt att byta på den?

Gustav Tullebo

Svar: Om det bara handlar om en missfärgning bör det bara vara att tanka och köra. Men om det sitter kvar tjocka beläggningar bör dessa tas bort så att man inte får upprepade driftsstopp om beläggningarna börjar lossa och täppa till munstycket.

Ett bra trick är att blästra med soda. Detta är en skonsam metod som inte avlägsnar något material utan bara beläggningar. Syror är effektiva mot oxider och liknande, men då får man vara försiktig med själva förgasarhuset som är av en zinklegering och dessa angrips av syror. Munstycken av mässing tål däremot syror ganska bra.

Man kan använda citronsyra eller avkalkningsmedel som heter Kalkosan eller Kalcinex. Citronsyran blandas med vatten till ungefär 10 – 30 procent syra – resten vatten. Avkalkningsmedlen kan användas som koncentrat eller spädas upp till cirka 50/50 med vatten. Lägg i delarna som ska rengöras. Värm gärna lösningen till ljummen. Gå inte därifrån – om zinkdetaljer ligger för länge så försvinner de.

Kolla hur delarna ser ut var tionde minut. Efter avbruten behandling måste delarna sköljas mycket noga med varmt vatten så all syra försvinner.

Jim Lundberg

Rulla till toppen