Husqvarna 98-kubikare med ILO-motor

Fråga: Hei, Jeg har kommet over en Husqvarna motorsykkel i fin skikk – se bilder. Den står for tiden i stua hos en kamerats kamerat, som døde for 2 år siden. Han syntes den var fin, men hadde ellers lite peiling. Vi vil hjelpe hans enke til å finne ut mer om den.  Hun sier det skal være en 1939 modell Örnen.

Men jeg ser to avvik:

– motoren er fra JLO. Det er en JLO FM100 – mens alle for meg tilgjengelig informasjon sier at Husqvarna produserte egne motorer.

– gaffelen er fjærende, mens alle bilder og beskrivelser jeg ellers ser om Husqvarnas Örnen oppgir en enkel tråsykkel-gaffel, uten fjæring.

Bare ett sted leste jeg noe om en Husqvarna med JLO-motor, og det var nettopp hos dere i Classic Motor.

Den 14. august 2013 spurte en leser om opplysninger rundt en gåtefull, tyngre type motorsykkel fra Husqvarna. Også den skulle være fra 1939, og så skrives det:

 «….altså årsmodellen efter Husqvarna 1938 års lättviktare med ILO-motor  ich tramper ich också efter Husqvarnas lättviktare 1939 med tramper och Husqvarna egen motor, lika ILO-en men med Husqvarna egen transmissionskåpa med Husqvarnanamnet ingjutet i kåpan.»

Dette er den eneste kilden som nevner noe om et samarbeid mellom Husqvarna og JLO for lette motorsykler, og da begrenset til ett år, 1938. Kan det stemme? Og er «vår» sykkel dermed ekstras interessant, eller nettopp ikke det?

Vi ville glede oss over å bli litt klokere med deres hjelp, og takker så mye på forhånd!

Dolf Coppes og Vidar Rasmussen

Svar: Husqvarna mer eller mindre kopierade ILO:s 98 cc-motor på 1930-talet. Bägge motorerna är så lika att Husqvarnas reservdelskataloger har angett alla delar som passar i bägge motorerna med en liten stjärna (asterisk) framför reservdelsnumret. Om din motorcykel lämnade fabriken med en ILO- eller Husqvarnamotor kan jag inte svara på, men det var inte ovanligt på den tiden att man bytte hela motorn efter ett haveri och eftersom ILO- och Husqvarna-motorn är så lika så passar bägge i ramens motorfästen.

Originalframgafflarna på de gamla 98-kubikarna var klena och det var tyvärr relativt vanligt att de gick av. Dessa motorcyklar kallades ofta för ”Skallspräckare” just för att det skedde många olyckor där gaffelbrott var en anledning. Det är därför vanligt att framgafflarna är bytta både en och två gånger.

Husqvarna och ILO:s motorer var nästan identiska vilket man ser i reservdelskatalogen (röd understrykning). Alla reservdelsnummer som börjar med en stjärna passar i bägge motorfabrikaten.
En tänkbar modell är Husqvarnas Mod 21 eller 22 – även kallad ”Änglavingen” efter tankdekalen. Denna har dock kickstart.

Jim Lundberg

Rulla till toppen