Sand och olja i vevhuset på Puch Maxi

Fråga: Tjena jag har en Puch Maxi som jag öppnat upp då den inte startar och när jag tog bort cylindern och kollade ner i vevhuset hittade jag typ sand och olja i och det ser även ut som att veven är lite rostfärgad. Vad tror ni behövs göras?

Tack på förhand

Mvh Gustav

En oerfaren tonåring

Svar: Det som ser ut som sand är troligtvis rostpartiklar – om ingen sabotör har lossat insuget och hällt i sand. Oljan är nog gammal tvåtaktsolja. Ofta kan både vevstakslagret och ramlagren vara intakta trots att vevaxeln har rostuppslag. Om vevaxeln går att dra runt utan att hacka eller hugga, samt att vevstaken går att vicka på utan att minsta motstånd är det nog bara att torka bort den rost du kommer åt med en trasa.

Vill du vara mer noga kan du hälla ner en skvätt lacknafta/tändvätska/lampolja i vevhuset. Sen drar du runt motorn (akta kolv och vevstake) ett antal varv och därefter lyfter du på moppen baktill så vätskan rinner ut ur vevhuset. Upprepa tills vätskan som töms ut är helt ren. Låt den inte stå länge med vätskan i vevhuset då packboxarna (gummitätningar) i vevhuset då kan ta skada.

Montera cylindern och kör. Om motorn låter bra är förmodligen ingen skada skedd, Rostangripna ramlager låter som en kvarn som maler grus och ett rostigt vevstakslager kommer snart att glappa upp vilket ger ett smattrande ljud på höga varvtal.

Jim Lundberg

Scroll to Top