Universalsatser med nålar och munstycken

Fråga: Vet ni om det finns några universalsatser med nålar och munstycken till gamla mopeder och mc i olika storlekar? Jag har gamla mopeder och en 98cc från 1937, jag får ingen riktig fart på dom och tänkte därför att testa mig fram med lite olika storlekar med tanke på kvaliteten på bränslet idag.

Bengt Swedberg

Svar: Det finns tyvärr ingen övergripande ”munstycksstandard” utan det förekommer en hel del olika utföranden på munstycken, beroende på fabrikat, årsmodell, motorstorlek med mera. Det som kan skilja dem åt är bland annat gängan och inbyggnadsmåtten.

Men det finns vissa ”standarder”. På Bing mopedförgasare från 50-talet (med ringflottör) är det ofta samma mått på trottelnålarna. Huvudmuntyckena kan ha olika längd, men de kan ändå passa mellan olika Bingförgasare från denna period.

Bingförgasare till mopeder från 60- och 70-talet har oftast samma mått på trottelnålarna, men däremot finns det två olika längder på huvudmunstyckena och där kan man inte köra ett långt munstycke i en förgasare för kort munstycke och omvänt.

Sen finns det ju olika fabrikat på förgasare så som Encarwi, Pallas, Bing, Amal, F&S (Sachs), Dellorto för att nämna några och det är inte ofta som man kan plocka över delar från ett fabrikat till ett annat.

Men vill man laborera kan man investera i en munstycksbrotsch (ser ut som kantiga nålar som skär med hörnen när man vrider runt dem i munstycket – se bild ovan) och ett passande munstycke som i så fall ska vara för litet. Sen brotschar man munstycket litet i taget tills man är nöjd med motorns gång.

Generellt så ska man välja storlek på huvudmunstycket att motorn (gäller tvåtaktare) fyrtaktar på maxvarv, exempelvis när den varvar ur i nerförsbackar. Det skiljer inte många hundradelar från en storlek på munstycket till en annan så man får brotscha försiktigt så man inte tar för mycket från en gång till en annan.

Trottelnål med clips och bricka till Bing mopedförgasare.

Jim Lundberg

Scroll to Top