Heinkel mc-bil som misständer

Fråga: Hej. Jag har en Heinkel mc-bil med en 4-taktsmotor och dynastart, alltså med gnista varje varv. Problemet jag har är att den går mycket illa och misständer samt skjuter ur förgasaren med eldsflamma. Har kollat det mesta med tändning och förgasare men går lika dåligt.

Plockade bort motorn och kunde konstatera att kamtiderna var som jag tycker konstiga. Den börjar öppna insugsventilen ca 15 grader före övre dödläge trots att kammen sitter enligt markeringar. I verkstadshandboken står att man ska kontrollera detta vid 2 mm ventilspel och då ska kamvinkeln vara 18 grader efter övre dödläget. Detta stämmer inte riktigt troligen på sliten kam, men låter det rätt att kamvinkeln ska vara före öd med rätt ventilspel,0,15mm för insugsventilen?

Lennart Robertsson

Svar: Jag har tyvärr ingen erfarenhet av Heinkels motorer, men om vi tar en samtida engelsk motorcykelmotor på 350 cc och 15 hästkrafter så är kamtiderna (i vevaxelgrader) följande:

Insug:

Öppnar 30 grader förre övre dödläget.

Stänger 60 grader efter nedre dödläget.

Avgas:

Öppnar 75 grader före nedre dödläget.

Stänger 35 grader efter övre dödläget.

När det gäller slitage på kamaxlar så får man tänka på att 1 grads skillnad på kamaxeln ger 2 graders förändring på vevaxeln. Nu vet jag inte hur din kamaxel är konstruerad, men det händer att drevet på kamaxeln vrider sig (påkrympta drev eller med brusten krysskil) så att märkningarna inte längre stämmer vid montering. I enstaka fall har det även hänt att kamdrev varit felmärkta.

Jim Lundberg

Scroll to Top