Monark M500 som är svårstartad med varm motor

Fråga: Min Monark M500 1952:a startar och går men har jag kört en bit och ska starta igen är det nästan omöjligt. Den känns sur och när jag kickar mycket och gärna med full gas så gör den ett par tändningar men startar inte, Gnista finns bra tycker jag den verkar.

Börje

Svar: Troligtvis är motorn inte sur utan det har nog uppstått ånglås i förgasaren. I så fall är tändstiftet torrt om man kontrollerar detta efter ett startförsök. Dagens bensin innehåller så många lättflyktiga ämnen att den börjar koka redan vid cirka 35 grader.

Om man har en genomskinlig bensinslang så kan man se detta genom att det kommer en strid ström med bubblor upp genom slangen. I bland kan det hjälpa med att flöda och/eller choka motorn, trots att den är varm, när man drabbats av ånglås. Detta förutsatt att det finns bra gnista på tändstiftet.

En variant är att testa med att köra på alkylatbensin som är betydligt beständigare mot ånglås. Denna bensin säljs färdigblandad med 2 procent tvåtaktsolja, men på än äldre motor som denna kan det vara lämpligt att tillsätta lite mer tvåtaktsolja.

Så här gör man om man har en 5-litersdunk med 2-procentig alkylatbensin:

För 3 procent: tillsätt 0,5 deciliter tvåtaktsolja.

För 4 procent: tillsätt 1 deciliter tvåtaktsolja.

Ytterligare en variant är att montera en tjockare packning mellan förgasare och insug så att värmen från cylindern inte leds över så lätt till förgasaren.

Jim Lundberg

Rulla till toppen