Zündapp Combinette med slirande koppling

Fråga: Hej Jim. Jag har en Zündapp Combinette 423 Motor 258 som slirar på kopplingen trots att jag har bytt nya lameller. Vad kan problemet vara? Jag har justerat och grejat men icke någon framgång. Vad kan det vara tro?

Sten-Åke

Svar: Det bör ju vara den modellen med en yttre kopplingskorg som sitter ihop med kedjedrevet. Detta är en torrkoppling och som sådan kan den börja slira om den får olja på sig. Dessutom får en koppling som sitter sist i en växellåda ta hand om det största vridmomentet i drivlinan, så det är därför extra viktigt att friktionen är hög mellan alla lameller.

Kolla så att samtliga lameller är plana så att kontaktytorna mellan samtliga lameller blir 100 procent. Ta isär kopplingen och undersök lamellerna. Eftersom du hunnit köra en bit redan så bör det synas om det är små kontaktytor. Stållamellerna kan slå sig och bli buktiga och då blir kontaktytorna små.

Ibland kan det hjälpa med att man ruggar upp ytorna på samtliga lameller med ett slippapper. Se också till att rengöra lamellerna från olja och fett med exampelvis bromsrengöring (Bräkleen).

Det kan ju även vara så att kopplingsfjädrarna har tappat spänsten så att dessa bör bytas. Jag har tyvärr inga mått på hur lång en frisk fjäder ska vara till 258-motorn.

Jim Lundberg

Rulla till toppen