Krånglande Stanley med ILO 150 cc

Fråga: Hej Jim! Jag har köpt en motorcykel, en Stanley ST88 1953 med ILO 150 cc motor. Får den inte att gå bra, luftskruven i Bing förgasaren är helt stängd. Sitter en Bing 1/22/71 med klämfäste 120 munstycke bra gnista och brytaravstånd. Kan det vara tändningen som står fel eller packboxen bakom tändplattan? Kan man byta packboxen utan att ta isär motorn?

Tänkte försöka att montera en nyare Mikuniförgasare. Det står lite olika huvudmunstycken beroende på förgasare i din bok tycker att 120 verkar stort. Hojen har stått still i många år. Vet inte om den har fungerat bra någon gång. Gamla ägaren fick den inte att fungera.

Stanley verkar vara en ovanlig modell som Monark tillverkade i få exemplar. Vore roligt att få fart på den. Smäller lite i luftrenaren när jag har den igång. Även kickfjädern har gått av. Vem kan ha en sådan?

Tacksam för tips.

Mvh Lasse

Svar: Nu vet jag inte vad som menas med att motorn inte går bra, men om tändningen står fel så händer det sällan det att det smäller ur förgasaren. Är tändningen sen så blir motorn varm och trött och är tändningen tidig så brukar motorn spika och vill gärna sparka bakut vid start.

Att det smäller ur förgasaren kan bero på två saker. Det kan bero på att bränsleblandningen är för mager som i sin tur kan bero på läckande packboxar i vevhuset eller att det är smuts i förgasaren. Men det kan lika gärna bero på tändningsfel och i sin enklaste form kan det vara så att brytarkontakterna är smutsiga/oljiga/oxiderade.

Men om det handlar om en motor som har närmare 70 år på nacken så kan det vara hög tid att byta ut både kondensator och tändspole efter dessa har ett bäst-före-datum.

När det gäller förgasaren så är nog storlek 120 på huvudmunstycket helt normalt på din motor. Att luftskruven inte påverkar gången tyder på att förgasaren inte är helt rengjord – eller att motorn suger dåligt på grund av tjuvluft.

Packboxar är också färskvara och kan vara både slitna och stela efter 70 år. Det kan gå att byta dessa utan att klyva motorn, men jag är osäker på hur det är på ILO-motorn (det var 12 år sedan jag skruvade med en sådan), men för det mesta är det bästa att dela på motorn vid bytet – då kan man även se över alla lager och eventuellt byta dem också.

ILO-motorn ska ha cirka 4 mm i förtändning, brytaravstånd på 0,4 mm och abrissmått på 8 – 10 mm. När det gäller kickfjädern så kan det ibland gå att bocka om den i ändarna om det är där den har gått av. Men om man kallbockar fjäderstål får man inte göra skarpa böjar – då brister de igen. Om man avhärdar fjädern kan man bocka tvärare, men då måste fjädern omhärdas vilket är rätt knepigt.

Nya fjädrar kan dock finnas hos Oldtimer-Pilsting i Tyskland.

Jim Lundberg

Rulla till toppen