Suzuki 500 cc som rusar upp i varv

Fråga: Har förvärvat en japansk mc – en Suzuki som stått några år. Vet ej något om bakgrunden då den härstammar från ett dödsbo. Är en tvåtaktare tvåcylindrig 0,5 l cylindervolym. Saken är att när jag försöker starta cykeln så har den svårt att gå på tomgång får att få den att gå justera med chokespjällen på förgasarna (länkade med ett reglage).

När den gått kanske ett par minuter rusar motorn helt plötslig upp i varv som man vridit på gasreglaget till fullt utslag. Nästa gång jag försökte så samma sak försökte då stänga av motorn med tändningsnyckeln men den fortsatte att skena (under hög ljudvolym) tog även av tändkabelskorna och stängde av bränslekranen men den gick väl ändå i kanske en halv minut efter att strömmen slagits av.

Nu vill jag fråga vad som kan var felet. Förgasare är rengjorda och nya brytare och kondensatorer ditsatta och även det första jag gjorde bytte motorolja.

Kalle

Svar: Om en motor stått stilla under en längre tid så kan packboxar, membran och packningar torka. I ditt fall så låter det som att motorn får för mager bränsleblandning vilket kan bero på att den får för lite bränsle – och/eller för mycket luft. Att en motor börjar rusa kan vara ett tecken på att den får för lite bränsle i förhållande till luft.

Detta med en mager blandning leder också till en högre temperatur på både motor och tändstift, och de senare kan bli så heta att de tänder bränslet på grund av sin temperatur (fungerar som glödstift) och då fortsätter motorn att gå trots att man stänger av tändningen.

Det känns som att din motor kräver en rejäl genomgång med kontroll och byte av packboxar i vevhus med mera. Stål, brons och aluminium åldras inte, men däremot organiska material som plast, gummi och papper, så en motor som är gammal kan behöva en rejäl genomgång även om den har gått få mil.

Jim Lundberg

Scroll to Top