Kopplingen tar i kåpan på Husqvarna Drömbåge

Fråga: Hej! Har en Husqvarna Drömbåge. Den har fått en rejäl skada på insidan av motorkåpan på lamellsidan. Det ser ut som pinnbultarna i kopplingen har tagit i kåpan och slipat ett cirkulärt spår.

När jag demonterat lamellerna kan jag konstatera att hela axeln med drev och lamellhus rör sig 5-6 mm. Detta måste vara orsaken till kontakten med motorkåpan. Hur löses detta? Måste hela motorn klyvas? Hojen är helt genomgången av tidigare ägare men nästan inte körd efter renovering.

Mvh Joakim

Svar: Det är tyvärr inte ovanligt att vi får frågor om nyrenoverade/genomgångna motorer som inte fungerar som de ska. Det finns visserligen många hobbymekaniker som är lika duktiga som proffsen som arbetar med motorrenoveringar – men så finns det de som inte är lika duktiga. Ibland kan det till och med vara bättre att köpa något orenoverat istället för att chansa på motorcykeln som ska vara renoverad verkligen är i bra skick.

Sen kan ju fel uppstå på grund av materialutmattningar och liknade vilket man ju inte kan lasta någon tidigare mekaniker för.

Jag har inte skruvat med Drömbågens motor, men axialspelet på kopplingen ska bara vara några tiondels millimeter. Är du säker på att hela axeln följer med när du drar kopplingskorgen utåt/inåt? Har du en väldig tur så har ”bara” muttern på kopplingsaxeln gängat upp sig.

Vissa motorer har låsringar som håller lagren i läge, men det ser inte ut att vara så på Drömbågen. Om det inte är muttern så får du dra av korgen och se hur det ser ut i blocket bakom den. Det händer ibland att kanten i blocket som lagret ska ligga mot är sprucken eller till och med borta och då är det svetsning och maskinbearbetning som gäller – eller blockbyte.

Men om allt ser bra ut vid lagret sitter felet på insidan och då måste motorn klyvas. Exakt vad som felar är svår att säga, men det kan vara glömda distanser eller liknande.

Jim Lundberg

Växellåda/koppling i Husqvarna Drömbåge.
Rulla till toppen