Crescent 1149 som krånglar efter vinteruppehållet

Fråga: Hej. I dag skulle jag starta upp min Crescent 1149 efter vinterdvalan och den startade efter lite kickande men när den stått på tomgång ett tag så bara tvärdog den och sen vill den inte starta. Jag har soppa fram och gnista, förgasaren är kollad och den var skinande ren. Antar att det ör någon tänddetalj som spökar men vad? Tur man har en Clipper med EM50-motor så man kunde komma i väg på en sväng. 😉

Matte

Svar: Kolla först och främst om tändstiftet är torrt eller blött efter ett startförsök. Är det torrt så kommer det inte fram bränsle hela vägen och är det blött så kan felet bero på klen gnista. Men ett blött stift kan även bero på bränslet. Dagens bensin har usel lagringsbeständighet och kan tappa de mest lättantändliga ämnena på några månader. Alkylatbensin är mycket bättre då den har betydligt längre livslängd. Är tändstiftet blött kan det bero på att bensinen (95/98 oktan) blivit för gammal.

Men det händer att tändstift ”avlider” just när motorn står på tomgång. Detta för att stiftet inte kommer upp i självreningstemperatur på tomgång utan sotar igen. Stiftet kan ändå ge gnista ute i det fria, men kanske inte under kompression. Kolla även packboxen (=torrt stift) på svänghjulssidan om den är kry. Jag har varit med om att just den packboxen gav upp precis i uppstarten av en Victoriamoped (EM 50!) som stått en tid.

Jim Lundberg

Torrt stift: ingen bensin.
Blött stift: Dålig gnista (eller dålig bensin)
Scroll to Top