Tvåans växel hoppar ur på NV 36

Fråga: Hej! Jag har en NV36 (DKW 250) som går perfekt förutom slirande koppling (skall bytas), och att 2:ans växel vill hoppa ur och lägga sig i friläget mellan 1:an och 2:an vid pådrag. Vad kan detta bero på?

Hoppas på att kunna åtgärda detta samtidigt som jag byter lameller. Har köpt Stora Tvåtaktsboken del 2 men blir inte klokare för det! 😉 Är ytterst tacksam för svar.

Mvh Christoffer

Svar: DKW-motorn i NV 36 finns med tre eller fyra växlar beroende på årsmodell. Den treväxlade motorn finns med i del 1 av Stora Tvåtaktsboken.  Den fyrväxlade motorn har jag aldrig skruvat med och den har rätt annorlunda konstruktion på växellådan jämfört med den treväxlade.

Men en anledning kan vara att tapparna på drev och medbringare (pilarna i den övre bilden) är slitna och rundnötta. Detta går ofta att slipa till så att tapparnas kanter blir raka och lite vinklade så att drev och tappar dras ihop vid belastning – inte knuffas isär som det blir om de är slitna. Även hålen som tapparna ska in i kan behövas slipas till (en beskrivning på hur detta arbete går till kommer i tidningen Classic Motor om ett par nummer).

En annan grej som kan vara orsaken är att fjädern som ska pressa in kulan i växelsegmentets hack är utmattad. Fjädern och kulan håller vald växel i läge och då måste fjädern vara i bra skick.

Jim Lundberg

För att vald växel ska ligga kvar sitter det en fjäderbelastad kula i växellådan som ligger mot växelsegmentet som då har hack för kulan. På den treväxlade motorn är det fyra hack: tre växlar samt friläget.
Scroll to Top