Byta bakhjulslager på Husqvarna Cornette

Fråga: Hej igen, tack för snabba svar på alla funderingar. Nu är det dags för baknavet på Cornetten. Går det att montera kapslade lager eller är det originalvarianten som gäller med lösa kulor och lite tätningar, brickor och dammskydd? Hur hårt skall man dra muttrarna på båda sidor navet?

Hälsningar

Sune

Svar: Originallagren med lagerskål, kulkrans och kona har tummått, men det går att montera ett avtätat lager med metriska mått, förslagsvis SKF 6200 2RS (12x30x9 mm), men då måste man lägga i en plåtremsa runt lagret för att det ska sitta tajt i navets hål. Man måste då även ha en hjulaxel som är 12 mm för att fylla ut hålet i kullagret.

Till sist så måste man ha ett distansrör på axeln som är någon tiondels millimeter längre än avståndet mellan lagren när dessa sitter i navet. Om detta rör blir för kort kommer man att klämma sönder lagren när man drar åt hjulmuttrarna. Med rätt längd på röret kan man dra hjulmuttrarna tills axeln brister utan att lagren skadas. Dessa muttrar ska för övrigt dras åt ordentligt – precis som vilken mutter som helst i ett skruvförband.

Originallagren är inte särskilt bra och på konan brukar den härdade ytan flagna av så att det uppstår en skrovlig yta för kulorna att rulla mot. Lagerskålarna brukar drabbas av samma sak, men de vill gärna spricka sönder också. Just därför rekommenderar jag att lägga ner det lilla extra pysslet med att montera avtätade spårkullager och väljer man lager med gummitätningar (2RS) så kan man doppa hela mopeden i en sjö utan att hjullagren påverkas.

Jim Lundberg

Lagerkona där kulorna har malt ner den härdade ytan.
Vanligt fel. Lagerskålen har spruckit varvet runt av ”massagen” från kulorna- Tittar man nog så ser man att det finns en spricka till ovanför den stora sprickan.
Om man monterar spårkullager måste man ha ett distansrör mellan lagren. Detta rör ska för säkerhets skull vara någon tiondels millimeter längre än avstånden mellan lagren – annars klämmer man sönder lagren när man drar åt hjulmuttrarna.
Scroll to Top