Finns det delar kvar i vevhuset på min Puch?

Fråga: Hej! Tydligen var det ett knaster i kolven som lossnade och låste motorn då jag startade den. Efter lite rullning med växel i lossade det men den startade inte. det tände några gånger men gick inte. Först tänkte jag att det var något med växellådan men började med att ta av topplock och cylinder och fann felet.

Jag har tagit loss motorn, sköljt den, vänt den upp och ner och använt tryckluft men inget faller ur motorn. Kan det vara så att knastret följt med ut i ljuddämparen? Svårt att kolla då det är en gammal Puch 1957. Med tanke på hur kolven ser ut (bifogar bild) verkar det som att det inte fallit ner i vevhuset utan följt med ut. Vad är troligast? Vågar man sätta på en ny kolv eller måste man plocka ner hela motorn?

Vänliga hälsningar

Ove Karlsson

Svar: Troligtvis har knastret åkt ut med avgaserna, helt eller i delar. Din Puch har förmodligen kvar paddljuddämparen och då kan det vara svårt att hitta delar av knastret då dessa dämpare inte alltid går att öppna.

Ett bra sätt att hitta metallpartiklar i motorer är att fiska efter dem med en liten magnet. Men har du otur kan det finnas kvar bitar av knastret i ramlagren eller i den oljekanal som leder till ramlagren. Där kommer du inte åt med någon magnet, men du kan testa med att magnetisera en bit pianotråd genom att stryka den med en magnet. Sen kan du fiska med tråden i oljekanalen.

När detta är gjort kan du blåsa med tryckluft i kanalen samtidigt som du vrider runt vevaxeln några varv. Då bör eventuella partiklar i lagren fara ut i vevhuset där man kan ta dem med magneten.

Men jag blir lite fundersam på hur cylindern ser ut efter haveriet. Har man tur så blir det bara en liten skada i kanten av den port där knastret passerade. I så fall får man se till att det inte uppstått några grader inåt cylinderloppet, och om så skett, slipa ner dem med lite slippapper. Men om cylinderloppet har motsvarande skador som kolven måste cylindern borras till överdimension.

Jim Lundberg

Oves kolv efter haveriet.
Puchmotorerna har en oljekanal i vevhuset (inringad) som leder ner till respektive ramlager. Har man otur kan delar av knastret hittat in i dessa kanaler.
En bra ”knasterfångare” är en liten neodymmagnet på ett teleskopskaft.
Rulla till toppen