Tryck i kylsystem

Fråga: Jag undrar hur vattensystemet funkar i en Volvo 740 och om det ska ha någon form av tryck? Vad händer om man inte får det trycket eller om man skulle få ett högre eller lägre tryck

Tias

Svar: Enkelt förklarat har du vanligt atmosfärstryck när motorn är kall. Vid varm motor stiger trycket i systemet eftersom vattnet utvidgar sig.

Har du blandat i glykol i kylvätskan samt bra tryck i kylsystemet höjs vattnets kokpunkt till uppemot 120 grader Celsius (beroende på tryck och andel glykolinblandning) vilket gör att den inte kokar bort lika lätt. Termostaten på Volvo 740 öppnar vid 92 grader om jag minns rätt vilket är ett bra riktmärke för motorns arbetstemperatur.

Om du inte får upp trycket är systemet inte tätt. Har du inga pölar under bilen är det gissningsvis locket till expansionskärlet som inte håller tätt.

Får du däremot ett väldigt högt tryck i kylsystemet kan det vara topplockspackning som är på väg att ge upp.

Läsare som har fler tips till Tias – lämna dem i rutan för kommentarer nedan.

Lycka till

Robert Gustavsson

Scroll to Top