DKW Hummel som tappat gnistan

Fråga: Har blivit med moped igen efter många år. Har hittat en DKW Hummel, 3 växlad handväxel, i ett skjul på min fritidsfastighet. Mopeden har enligt hörsägen rullat för några år sedan men nu ger den ingen gnista. Om jag fattat det hela rätt är den från 1961 eller senare då den har kick. Är det en Victoria EM 50-motor? Var kan jag hitta ett bolt-on brytarlöst tändsystem till denna best?

Svenne Gurra

Svar: Innan år 1961 fick mopeder inte ha kick utan endast pedaler i Sverige. Har man en moped med kick så är den med stor säkerhet tillverkad 1961 eller senare. Eftersom mopeder inte är registrerade hos myndigheterna kan det vara svårt att datera dem, men om man kollar i botten på hastighetsmätaren så står tillverkningsår och månad instansat där – då vet man i alla fall när mätaren är tillverkad. Sen kan mätaren vara äldre än mopeden. Fabriken kastade ju inte årets hastighetsmätare i soptunnan på nyårsafton, så en moped från 1961 kan till exempel ha en mätare från 1960.

DKW hade en kort period en egen mopedmotor som påminner utseendemässigt med den senare EM 50-motorn från Victoria. Denna motor heter även Zweirad Union (tvåhjulsunionen på tyska) vilket kommer sig av att man i slutet av 1950-talet slog ihop mopedtillverkarna DKW, Express och Victoria på grund av finansiella problem.

Din moped bör ha Victoria/Zweirad Unionmotorn som har beteckningen EM 50 (i annonsen ovan står det DKW EM 50 vilket är en sanning med modifikation. Mopeden är märkt DKW men motorn är en Zweirad/Victoria). Det ser du om du kollar på motorns typskylt som sitter ovanpå motorn, på höger sida där det då ska stå Zweirad Union (EM 50 nämns inte på skylten). Denna motor bör ha samma tändsystem som Sachs/Puch/Zündapp och i så fall är inga problem med att hitta elektroniska tändsystem om man så vill. Det man ska ha koll på är rotationsriktningen på svänghjulet. EM 50 har motsols rotation. Kolla till exempel med:

Rinab

Mopedrenovering.se

Mopeddelar.se

Sen finns det mer avancerade tändsystem med kraftigare ljusspolar och justerbara tändkurvor. Men en variant som jag själv har testat med framgång är att enbart byta ut tändspolen mot en elektronisk dito. Då tar man bort/kopplar ur brytare och kondensator och monterar den nya tändspolen. Den ansluts till dödarknappen via den svarta kabel som tidigare gick till kondensatorn/brytarna. Det är allt. Justering av tändningen gör man genom att ställa svänghjulets läge på vevaxeln med hjälp av en stroboskoplampa. EM 50-motorn har förövrigt ingen krysskil i svänghjulet.

Jim Lundberg

Typskylten på Zweiradmotorerna sitter på ovansidan till höger.
Så här tomt ser det ut när man monterat en elektronisk tändspole. Men det är inte alltid slitsarna i tändplattan räcker till för att få rätt förtändning. Då får man ta bort krysskilen om motorn har en sådan och justera med svänghjulets läge på vevaxeln. Krysskilen håller inte svänghjulet på plats – det är själva konan som gör detta. Kilen ska bara positionera hjulet vid montering så man slipper mäta in det.
Undertill på hastighetsmätaren finns en märkning (inringad) som anger mätarens tillverkningsmånad och år. Mätaren på bilden är märkt ”5 57” vilket betyder maj 1957.
Rulla till toppen