Rasslande Crescent Compact

Fråga: Hejsan! Jag köpte mig för ett tag sedan en Crescent Compact 1252! Med en 3-växlad Sachs. Fotväxel. Skicket är fint på mopeden men den kom med en skuren cylinder. Spricka längst med en utan flänsarna i botten, motorn hade ej nypt, utan gått mer tungt sa förra ägaren. Jag köpte mig en helt ny 60cc cylinder. Där var det dubbla nya kolvringar, nya knaster, samt ny ”pinne” mellan knastren, samt kolv och självaste cylindern. Jag monterade ihop allt, och de gick ihop bra, jag la ett märke till det var lite aluminiumspån kvar efter gamla kolven, men jag torkade ur majoriteten!

Mopeden startade på andra kicken efter ny cylinder, men jag tycker att den gör ett ljud jag ej känner igen sedan tidigare. Jag testade åka en sväng och mopeden verkade gå som den ska. Jag monterade bort båda motorkåporna för att se ifall det var något tydligt fel, då jag tycker ljudet kommer mer från mitten/bakåt i motorn. Och då hittade jag att kopplingskorgen glappar en del. På axeln. Känns som det är för mycket glapp. Det lilla drevet bredvid snurrade fint, och glappade inget.

Ljudet som uppstår går lite med varvtalet, samt att det är lite mer rassligt, inget som direkt gnisslar. samt nått mer ”skiv”-aktigt ljud. Som ett svänghjul, eller kopplingskorg. Är min teori rätt? Kan detta glapp leda till detta? Eller är ljudet från vev/cylinder?

Kan även tillägga att mopeden gärna ville lägga i växlarna själv när den stod på tomgång lite då och då. Och transmissionsoljan var ganska mörk. Jag kunde tyvärr inte skicka en video, men jag la upp den på Youtube.

Jens H

Svar: Om jag har förstått rätt så har du inte hört denna motor innan bytet till nuvarande cylinder. Frågan är ju om den lät så här innan cylinderbytet eller inte. Nu är det svårt att höra exakt hur det låter på filmen, men Sachsmotorer har ju ett rykte om sig att ge ifrån sig diverse mekaniska (o)ljud utan att något är fel.

Om en motor har skurit i cylindern så bör man helst dela på motorn och se till så att det inte hamnat spån från skärningen i ramlagren. Ett quick-fix kan vara att hälla lacknafta i vevhuset och sedan dra runt vevaxeln ett antal varv och sedan tömma ur naftan – vilket kräver lös motor eller att man vänder på hela mopeden.

Om kopplingskorgens lagring är sliten så att denna ”wobblar” brukar detta ge ett vinande ljud som ökar i frekvens med varvtalet och omvänt. På din film hör man mest insugningsljudet från förgasaren, men jag tycker mig höra rassel från kolvringarna. Detta är lite typiskt för Sachs, men det kan vara så att cylindern inte har gradade portar efter borrning och honing.

Detta kan man fixa själv med en bit slippapper som man bryter den vassa kanten som finns runt portarna där kolvringen hakar i och väsnas (se bild ovan). Viktigast är då de horisontella kanterna som ju ligger parallellt med kolvringarna. Om motorn körts hårt av tidigare ägare kan ju ramlagren vara glappa så att svänghjulet tar i spolarnas polskor. Det ska vara cirka 0,20 mm mellan magneterna och polskorna, men om ramlagren är riktigt dåliga kan det uppstå kontakt mellan dessa delar.

Om du har ett motorstetoskop kan du snart lista ut var olika ljud kommer från. Fattigmansvarianten är att ta en skruvmejsel och sätta klingan mot det man ska lyssna på och sexan trycka örat mot änden av mejselns skaft. På din luftburk ska det sitta en större insugningsljuddämpare som tar bort mycket av insugningsljudet.

Att växlarna vill hoppa i kan bero på följande. Högst upp i växelmekanismen på fotväxlade Sachsmotorer sitter ett segment med hack – ett hack för varje växel samt ett för friläget. På en treväxlad motor är det således fyra hack. Innanför detta segment sitter en kolv med en spets som går in i dessa hack. Kolven är fjäderbelastad så att den trycks mot segmentet. Det är denna mekanism som håller kvar vald växel (eller friläget).

Kolven löper i ett litet stålrör som sitter inpressat i mellankåpan som den kallas. Om kedjan har hoppat någon gång kan den ha skadat detta rör från baksidan så att kolven kärvar och inte når ut som den ska för att hålla växlarna på plats. Den kan även kärva om den varit osmord en längre tid.

Jim Lundberg

Film från Jens
Det ska endast vara cirka 0,20 mm mellan spolar och magneter. Om detta mått är för litet – eller om ramlagren är väldigt glappa – kan delarna ta i varandra med oljud som följd. Vid justering lossar man lite på spolarna och sticker in ett bladmått vid varje polsko (bilden) och drar åt skruvarna igen.
Vid pilen finns segmentet med sina hack samt den fjädrande kolven vilka ska hålla vald växel i läge. Kolven måste därför löpa obehindrat i sitt rör om det ska fungera.
Scroll to Top