Vilka verktyg på resan?

Fråga: När jag kör lite längre sträckor med min gamla MG så tänker jag innan avfärd på vilka verktyg jag har i bilen och om slitdelar och reservdelar räcker. Jag vill inte riskera att få stopp på vägen utan att kunna fixa själv. Saknar jag något som jag inte tänkt på?
Har Classic Motor haft någon artikel om lämpliga verktyg att ha med vid längre resor?
Finns det några idéer om vad som är bra att ha med sig, som man kanske inte tänker på?
Hälsningar
Per

I Classic Motor nr 4 2021 hade vi tips på lämpliga saker att ha i sitt bagageutrymme.

Svar: Visst har vi skrivit om detta och artikeln var införd i nr 4 2021. Där byggde vi om en utrangerad Taffelkorg och fyllde den med startgas, tändstift, fläktrem, smörja, säkringar, glödlampor, slangklämmor, fördelarlock, brytarspetsar, kondensator, avbitartång, kablar, vulktejp, silvertejp, flatstift, brytkniv, tändspole, mejsel med bits, kabelskotång, ficklampa, spännband, kombinationstång, testmejsel, najtråd, skiftnycklar och en slangklämmemejsel.

I resten av bagageutrymmet fanns även en garagedomkraft, fälgkors, slangar av olika dimensioner, bogserlina, startkablar, en fylld reservdunk olja, spolarvätska, glykol, blyersättning, vanligt vatten och en tratt av engångstyp. Väl stuvat finns set som synes ändå gott om plats kvar i bagageutrymmet.

Inne i bilen stuvade vi bland annat solglasögon, keps, vaselin för torra läppar, huvudvärkstabletter och vatten att skölja ner med, en powerbank till mobilen, isskrapa men inbyggd P-skiva, handsprit, handskar, ficklampa med inbyggd kniv för att skära av säkerhetsbälten samt en spets för att krossa bilglas, varselväst, pläd, hopfällbart paraply, förbandskudde och brandsläckaren. Dessutom en ask extra långa tändstickor samt en god cigarr som bärgartröst om jag trots allt inte skulle få igång bilen och måste ringa efter en bärgare.

Lycka till

Robert Gustavsson

Scroll to Top