Victoria KR 25 som vägrar starta

Fråga: Hej. Har en Victoria kr 25 HM från 1952 som vägrar att starta. Har prövat allt! Motorn är helt genomgången med nya lager och packboxar. Ny kolv, nya ringar. Ihopsatt igår.

Nya brytare ställda till 0,4mm. Förtändning inställd 4,5mm före ÖD. Har fin klarblå gnista, även vid 5 mm avstånd. Förgasaren rengjord och inställd. Den har tänt till och gått några sekunder med dåligt svar på gas.

Det har skvätt lite svarta oljerester på motorn fram från kröken, vilket jag tolkat kan vara överskottsolja efter att jag smort cylindern vid montering. Eller kan det vara så att en packbox gett sig redan första uppstarten?

Satte ihop en likadan motor i vintras som startade och gick ett par dagar innan den vägrade starta och hostade olja. På den såg jag att det var lite olja på ena vevaxelsidan när jag lyfte cylindern.

Om det är packboxen även denna gången, vad gör jag för fel? De är smorda ordentligt vid montering och det finns inga vassa kanter eller märken på vevaxel.

Har satt ihop flertalet, nyare motorer, och aldrig varit med om detta tidigare.

Peter packbox

Svar: Det klassiska sättet att felsöka en motor som vägrar starta är att göra ett startförsök och därefter kolla på tändstiftet. Är detta blött så är det troligtvis klen gnista (eller flödande förgasare) och om stiftet är torrt – ja, då kommer det inte fram något bränsle. Sen vet man var man ska jaga felet.

En grej, apropå packboxar, är att de som är gummiklädda har en förmåga att vilja krypa ut ur sina hål i blocket. För att förebygga detta otyg så tvättar man av packboxens ytterkant med aceton eller thinner och sedan stryker man på ett tunt lager Loctite på utsidan, varvet runt, innan man pressar in den i sitt hål. Loctiten inte bara limmar fast den utan ”smörjer” också vid monteringen så packboxen lättare slinker in.

Att det tränger fram svarta oljerester i ditt avgassystem kan bero på att packboxen på transmissionssidan antingen är defekt – eller har hoppat ur sitt hål. Det kan även läcka in olja i vevhuset om packningen mellan blockhalvorna läcker av någon anledning.

Jim Lundberg

När man monterar gummiklädda packboxar bör man grada av kanten på hålet i blocket. Annars kan man lätt hyvla av gummi från packboxen vid monteringen om kanten är vass. Trasan i hålet förhindrar att det hamnar aluminiumspån i ramlagret.
Scroll to Top