Bestycka Bingförgasare

Fråga: Jag bifogar en bild på en Bing. Jag har lärt mig genom att läsa här på Experten att en förgasare märkt med en 3:a i början tillhör en stationär motor, att andra siffran är borrning och 3:e siffran utförandet på huset. Beteckningen på ovan nämnda förgasare är: 3/14/133. Om man kikar närmare ser man att 3:an i början är stämplad ovanpå en 1:a och då blir beteckningen 1/14/133 eller står det 1/14T33? När man kollat på bingpower.de hittar jag ingen av dessa beteckningar men googlar man finner man 1/14/133 på exempelvis denna sida: https://victoria-oldtimer.de/webshop/BING-1-14-133

Eller här: https://www.greiner-oldtimerteile.de/Vergaserteile/Vergaserteile-ueber-Vergasernummer/Bing-ueber-Vergasernummer/Bing-Vergaser-1/Bing-Vergaser-1-14/Bing-Vergaser-1-14-133/

Anledningen till frågan är att jag tänker använda denna förgasare till en moped och vill ta reda på vilka munstycken som borde fungera. Som det är nu sitter det 2,24 och 70. Men i länkarna ovan finner jag 2,20 och 80 och dessa kanske är mer passande för en moped?

Matte

Svar: Det är svårt att säga exakt vilket munstycke som fungerar bäst och det är därför som det finns så många storlekar på munstycken att välja på i en viss motors reservdelskatalog. Det räcker med att byta avgassystem eller luftfilter för att man kan bli tvungen att bestycka om förgasaren. Borrar man upp en förgasare måste man alldeles säkert ”följa med” med ett större munstycke

Men man utgår ju alltid från det munstycke som brukar vara rätt för en viss motor. I ditt fall skulle jag montera förgasaren och det avgassystem och luftfilter du ska använda och därefter göra vad engelsmännen kallar för ”plug chop” – att man kör en sträcka med olika gaspådrag och sedan läser av på tändstiftet hur blandningen är i förgasarens olika register.

Gör så här: Kör en kilometer på halv gas, stanna motorn i farten och kolla tändstiftets (isolatorfotens) färg. Här är det är det trottelnålens läge som i huvudsak styr blandningen. Är stiftet ljusbrunt är blandningen korrekt. Är stiftet gråvitt är blandningen för mager och nålen ska flyttas upp ett eller flera hack. Är stiftet svart av sot är blandningen för fet och då ska nålen flyttas ner ett eller flera hack.

Sen gör du om provet på full gas. Nu är det huvudmunstycket som arbetar. Är stiftet brunt är munstycket korrekt. Är stiftet gråvitt är munstycket för litet och är stiftet svart är munstycket för stort. Det är viktigt att motorn aldrig får gå ner på tomgång under dessa test för då kommer stiftet visa hur blandningen är vid tomgång. Stäng av motorn i farten!

Ett symtom på för litet munstycke är att motorn tappar kraft när man gasar fullt men blir piggare när man släpper lite på gasen. Det kan vara bra att kolla så att motorn börjar fyrtakta när den varvas ur helt – exempelvis i en lång nerförsbacke. Då vet man att den inte går för magert vilket kan leda till värmenyp och liknade otrevligheter.

Jim Lundberg

Mattes förgasare. Beteckningen är lite märkligt instansad, men kanske gjordes av en trött montör som sista jobb en fredagseftermiddag i fabriken. Jag tolkar det nog som 3/14/33 där man verkar ha strukit under 4:an så att snedstrecket under nästan ser ut som en 7:a. Kanske.
Förklaringen till Bings förgasarbeteckningar. ”Slide valve” betyder trottel. Ett exempel: Vi har en Bing mopedförgasare med beteckningen 1/9,5/32. 1:an står då för att det är en vajerstyrd trottelförgasare. 9,5 står för att borrningen genom förgasaren är 9,5 mm. 32 är Bings benämning på ett visst utförande på själva förgasarhuset.
Brun isolatorfot tyder på korrekt bränsleblandning. Genom att köra motorn en stund på olika förgasarregister kan man lätt se om respektive register ger rätt blandning. På en så här enkel förgasare som Matte har räcker det med att kolla två register: Halv och full gas.
Rulla till toppen