Hur tjock ska en Sachslamell vara?

Fråga: Blir inte klok på variationen på tjockleken på lameller till en Sachs tvåväxlad handväxlad motor. Beställde från två håll. Den dyra var runt 3 mm och den billiga 3,9 mm. Såg också när jag tittade på utbudet att det var olika mått på dom flesta.

Även nåt italienskt märke som också var mer dyrt var tjockare gods. Vad är det som är bäst? Tunna, tjocka, dyra? Eller spelar ingen roll? Och vad är det i så fall som är bättre med dom dyrare?

Mvh

Gunnar Jansson

Svar: Lamellerna till Sachsmotorerna från 1950- till 1970-talet är cirka 3,5 mm tjocka i originalutförandet. Men då det är fjädrar som trycker ihop lamellpaketet så spelar tjockleken på lamellerna inte så stor roll när det gäller trycket från fjädrarna. Dessa utjämnar kraften eftersom en fjäder ”följer med” både vid kompression och dekompression. En liten ändring av fjäderns längd påverkar inte trycket på lamellerna så mycket. Det är inte samma som att dra åt ett stumt skruvförband då några tiondels millimeters förkortning kan öka sammanpressningen med hundratals kilo.

Det för med sig att kraften från kopplingsfjädrarna förändras ganska lite om lamellerna är några tiondels millimeter tjockare eller tunnare. På Sachsmotorn kan man dessutom inte justera fjädertrycket om man så ville. Det som är viktigt är friktionsegenskaperna hos materialet i lamellen. En 3 mm tjock lamell med bra friktionsegenskaper kan greppa betydligt bättre än en 3,5 mm tjock lamell med dåliga friktionsegenskaper.

Att de billiga lamellerna i ditt fall var tjockare kan bero på att man sparat slantar på att använda friktionsmaterial med en standardtjocklek, eller att materialet är så pass dåligt när det gäller slitage att man tagit till lite extra för att inte få så kort livslängd. Jag har monterat billiga lameller (60:-/paret) i min Sachsmotor och de gör sitt jobb (otrimmat).

Sachsmotorerna från denna period är kända för att slira på lamellerna när man ska kicka igång dem. Under körning brukar de däremot fungera bra. Om lamellerna slirar så kan man testa med att rugga upp ytan på både friktions- och stållamellerna med exempelvis en polerborste av nylon.

Men även oljan kan spela in. Motorolja av typen ”gräsklipparolja” (SAE 30) är en utmärkt växellådsolja, men kan i vissa motorer vara för ”hal” så att kopplingen slirar. Då kan man byta till transmissionsolja SAE 80 eller SAE 90. Givetvis ska man inte fylla på för mycket olja då detta också kan leda till slirande koppling.

Jim Lundberg

Scroll to Top