Triss i tvåhjulingar

Triss i tvåhjulingar, men vilka?

Fråga: Hej!
Jag skulle behöva hjälp med att få reda på modellnamn, årtal och eventuellt värde på objekten på bilderna nedan.

Jag såg att Lars Erik Gustafsson var expert på 50-tal och svenska motorcyklar. Hittade inte hans mejladress, så jag provar skicka min fråga hit istället. 
Hoppas ni kan hjälpa mig.
Tack på förhand,

Emil Nordmark

Svar: Hej Emil!

NV 20, tillverkad av Nymans Verkstäder i Uppsala.

Vi börjar vi med första bilden. Motorcykeln är en NV 20, tillverkad av Nymans Verkstäder i Uppsala. Den presenterades år 1951 som en ”Sensation bland mellanviktare”. Sensation är som bekant en väl använd reklamslogan, men visst, NV 20 var av modernaste snitt med fyrväxlad motor och dessutom den första svenska bruksmotorcykeln med svängarmsfjädring för bakhjulet. Modellen producerades i oförändrad form till 1954. Drivkälla var en tysk Sachsmotor på  150 cc och 6,5 hk vilket räckte till en topphastighet på 80-85 km/tim. Vikten var 98 kg och priset 1951 låg på 1 700 kronor. För övrigt var ordet ”mellanviktare” bara en viktindikering och hade inget med dåtida lagskrivning att göra. NV motorcyklar såldes även med andra märkesnamn, till exempel Blixt och Tiger via speciella försäljningskanaler.

Monarscoot från 1959–1960.

Mopedscootern, som gick under namnet Monarscoot, kommer från Monark i Varberg. Den lanserades 1957 och tillverkades fram till 1965. Den avbildade Monarscooten kommer från 1959–1960. Den drevs av en Ilomotor på 0,8 hk. 1961 ersattes bottenlänkgaffeln av en teleskopdito. Då fick den även kickstart och följaktligen en platta för fötterna istället för de tidigare tramporna. Ilomotorn kom att ersättas av den nya Husqvarna motorn på 1 hk på kommande modeller. Monarscooten sålde bra och var flitigt förekommande i sextiotalstrafiken.

Monark Monarped M35 från 1953–1954.

Den sista bilden visar en Monark Monarped M35 från 1953–1954. Det kan vara svårt att särskilja årsmodell på Monarks första mopeder. Som det anstår Sveriges största tvåhjulstillverkare erbjöd Monark sex modeller med antingen kedje- eller kilremsdrift, alla väldigt lika varandra. Svenska JB, tyska Ilo eller Pilot drev Monarpederna vid denna tid. Den avbildade mopeden har en enväxlad Ilomotor på 0,8 hk. Priset 1953 var 795 kr.

Mvh,

L E Gustafsson

Rulla till toppen