Jordfräs Foto: Uppsala-Bild/Upplandsmuseet

Hur få tillbaka gnistan i jordfräsen?

Fråga: Hej!
Har fått tag på en jordfräs från början av 50-talet. Motorn är en Jap industrimotor utrustad med skild tändmagnet. Problemet är att den saknar gnista men verkar ge ut spänning iallafall, sätter man fingret i tändstiftshatten och drar runt med veven smäller det till i fingret, så den verkar ge ut spänning. Kan det vara kondensatorn som är slut då den inte orkar få ett tändstift att ge gnista men nog ger ifrån sig rejält med spänning?
Riskerar man förstöra något om man skulle bygga ett separat tändsystem med batteri, tändspole och kondensator och använda brytarspetsarna och timingen från tändmagneten? Skulle behöva få motorn att starta för att se om projektet är värt att gå vidare med.

Mvh
Clifford

Svar: Hej Clifford!

Kul att du fått tag på en jordfräs från 1950-talet. 

Av din beskrivning utläser jag att JAP-motorn har friliggande tändningsmagnet med separat drivning.

Först som sist ska jag säga att jag inte är ”expert” på tändningsmagneter till jordfräsar. Men jag har en hel del erfarenhet av traktorer vars tändningsmagneter drabbats av ålderskrämpor.

Och jag tror att det är just vad din magnet lider av. Ett vanligt fel är att kondensatorn ”tappar orken” med åren. Jag tycker att du ska börja felsökningen med att mäta upp kondensatorn. Behöver den bytas, och du inte hittar någon som passar direkt på plats, går det bra att montera den på utsidan av magnetens hus. Kolla också brytarkontakternas tillstånd och ställ in rätt avstånd. Städa i brytarhuset och kontrollera så att de små kablarnas isolering är okej.

Ett annat fel som kan uppstå i äldre tändningsmagneter är att isoleringen på någon av de lindningar som magneten innehåller börjar tappa sin isolerande förmåga. Oftast innebär det att all ström går direkt till jord, alltså kortslutning. Men jag har varit med om att inte all högspänd ström går en annan väg, utan bara så pass mycket att det inte räcker för att ge en tändstiftsgnista. Har du möjlighet att ta loss lindningarna, ta en närmare titt på dem och mäta upp dem, så gör det.

Vissa påstår också att tändningsmagneter behöver ”magnetiseras om” för att ge en starkare gnista. Men det har varken jag eller den äldre erfarne fordonselektriker jag varit i kontakt med för att checka av mina uppgifter, varit med om.

Precis som du skriver så är ju en lösning när en tändningsmagnet gått sönder att bygga om till utanpåliggande tändspole med batteritändning. Du riskerar inte att förstöra någonting. Bygger du om låter du magneten fungera endast som brytare till tändspolen. Hur man gör ombyggnaden beror på tändningsmagnetens konstruktion. Och exakt hur detta görs med den magnet du har kan jag inte svara på.

Generellt är en tändningsmagnet en mycket driftsäker och tämligen okomplicerad apparat. Så jag brukar egentligen inte rekommendera ombyggnad med tändspole då det i de allra flesta fall blir en mer komplicerad och därmed känsligare lösning. 

Så den bästa lösningen, tycker jag, är att behålla magnettändningen då det fanns en anledning att motorkonstruktörerna valde den. Har du inte själv möjlighet eller kunskaper att ta isär och mäta upp magnetens komponenter, låt en fordonselektriker göra det. För det är sällan en tändningsmagnet drabbas av större och kostsammare fel.

Lycka till med din jordfräs!

Mvh,
Per Ericsson

Foto (ovan): Uppsala-Bild/Upplandsmuseet

Friliggande magnettändningsapparat till en encylindrig motor.
Rulla till toppen