Variationer i kickmekanismen på Victoria EM 50

Fråga: Hej. Detta kanske blir lite av ett informativt inlägg samtidigt som jag är nyfiken om någon annan varit med om samma sak.

Jag har renoverat en Victoria EM50 återigen och denna motor verkar ha varit oskruvad tills jag gav mig på den. Efter att jag monterat i hop den så långt att det var dags att skruva in kickaxelns styrtapp bak på motorn så börjar problemen. Kickaxeln skall ju vridas bakåt en bit så skruven kan gå in, efter att detta var gjort gick kicken supertrögt. När man lossade skruven en aning fungerade allt som det skulle men då satt ju skruven löst. Jag plockade i sär motorn.

Allt ok där i. Testar igen. Naturligtvis samma resultat med trög kick. Då plockade jag sönder motorn igen och stoppade i en annan klokoppling. Och då gick det att skruva in skruven max och kicken går lätt. Jämför man olika klokopplingar ser man att klacken ser olika ut. Olika grader typ. Vissa är vassa och andra mer mjuka. Jag kan inte se att det skulle vara nått annat som orsakade problemet. Eller har ni nått annat förslag? Jag ser på min bild att det är svårt att se skillnad. Det är lättare i verkligheten.

Vh Matte

Svar: Jag har inte stött på detta problem med EM 50-motorerna så jag bollar över frågan till våra kunniga läsare. Är det någon som vet mer om detta? Lämna gärna en kommentar i fältet nedan.

Jim Lundberg

Scroll to Top