Grå sörja i Sachsmotorn

Fråga: Jag har en flakmoped äldre modell med treväxlad Sachsmotor. Vid oljebyte rann det ut 5 dl grafitgrå sörja (vattenintrång). Har sköljt med diesel 3-4 ggr med 30 sekunders körning dessemellan.

Förstår mig inte på påfyllningspluggen som under sin plasthatt har ett gängat rör och avlägsnar jag hela pluggen så står det upp en pinne. Jag får i endast 1 dl olja via inspektionsluckan innan det rinner ur nivåpluggen. Hur får jag bort all olja ur motorn?

Karl Johan Malmqvist

Svar: Den grå sörjan är mycket riktigt vattenblandad olja. Att det kommer in vatten i växellådan beror på flera faktorer. Dels om man kör i regn eller tvättar mopeden med vattenslang, dels på grund av att motorn suger i sig fuktig luft när den kallnar och luften inne i motorn drar ihop sig. Det senare genererar inte mycket vatten och detta vatten brukar dunsta ur oljan om man bara kör lite längre sträckor varje gång så att oljan hinner bli driftsvarm.

Sachsmotorerna har ett urtag för en hastighetsmätardrivning (A) högst upp på motorn (undantaget tvåväxlad handväxel som har drivningen i svänghjulskåpan). Då flakmopeder inte har någon hastighetsmätare sitter det oftast en plasthatt över gängan till hastighetsmätarvajern som ska förhindra vattenintrång.

Sen har vi detta med Sachs nivåplugg som är lite speciellt. När man tappar ur oljan ur en Sachsmotor ska man lossa både avtappningspluggen (B) under motorn samt nivåpluggen (C) under transkåpan. För att få ur all olja ur transkåpan måste man dessutom lyfta framhjulet/hjulen cirka en halvmeter över marken.

Påfyllning går att göra vid (A), men det är enklast att lossa S-locket på sidan av transkåpan och hälla in de 2 deciliter SAE 80-olja som det ska vara i motorn. Att nästan all olja vill rinna ur nivåpluggen när man fyllt på vid S-locket beror på att Sachsmotorns olja cirkulerar mellan själva växellådan och transmissionen (kopplingen). Oljan i transmissionen dras upp av kopplingskorgen till ett hål (1, bilden längst ner) där oljan rinner in i växellådan. I väggen mellan växellådan och transmissionen finns ett returhål (2) där överskottoljan kommer tillbaka till transmissionen. Returhålet sitter högre än botten på växellådan och fungerar som ett bräddavlopp – när växellådan fått sitt rinner resten tillbaka till transmissionen.

Växellådan behåller alltså en del av oljan som matas in vid (1) och resten kommer tillbaka till transmissionen via hål (2). Detta innebär att man måste starta motorn och köra den en liten stund om man fyllt på oljan genom S-locket innan man kan kolla med nivåskruven. Nivåskruven mäter alltså bara nivån på överskottet som kommit tillbaka från växellådan. Knepigt, men sant.

Jim Lundberg

På Sachsmotorerna fyller man på olja vid urtaget för hastighetsmätardrivningen A. Men det är lättare att ta bort S-locket på sidan och fylla på där – fast då måste man köra motorn en stund efter påfyllning innan man kan kolla med nivåpluggen (se text).
Sachsmotorn har två pluggar på undersidan. B är för växellådan och C är nivåpluggen. När man öppnat bägge rinner all olja ur växellådan medan det blir en skvätt olja kvar framtill i transmissionskåpan. Den skvätten rinner ur vid C om man lyfter upp mopeden framtill cirka en halvmeter.
Oljan i Sachsmotorn cirkulerar under gång där en viss volym stannar i växellådan och överskottet rinner ut vid hål 2 tillbaka till kopplingen. Om man fyller på olja från sidan (S-locket) så måste man köra motorn en stund efteråt innan man kan kolla nivån med nivåpluggen. Oljan måste först gå via växellådan genom hål 1. Så det man egentligen mäter/kollar med nivåpluggen är nivån på den olja som inte blir kvar i växellådan.
Rulla till toppen