Oljeblandning till NV 11 från 1951

Fråga: Hej. Jag har en NV från 1951 med en 123cc motor som jag försöker få igång. Men jag har glömt vad oljeblandningen ska vara i bensinen. På tanklocket står det ” Använd Mobiloil D” men förstår att det kan finnas bättre blandningar nu. Dessutom är jag osäker på vad den innebär för blandning.

Tacksam för hjälp!

Josef

Svar: Du har troligtvis en NV 11 som ju har en DKW-motor på 123 cc och där ska det vara fyra procent olja i bensinen. Mobil D var en motorolja med viskositeten SAE 50 som många tillverkare av tvåtaktare rekommenderade.

SAE 50 finns än idag och säljs ofta som ”Classic-olja”, avsedd för äldre fordon, men numera finns det effektivare tvåtaktsoljor som både smörjer effektivare och sotar mindre. En syntetisk tvåtaktsolja är förmodligen det bästa man kan hälla i bensintanken – oavsett om motorn är ny eller gammal.

Det man kan undvika är så kallade ”Racingoljor” då dessa har så hög kolningstemperatur att de inte alltid förbränns helt i en otrimmad motor. Resultatet kan bli att det rinner svart, oförbränd olja ur avgasröret.

Vegetabiliska oljor bör också undvikas då dessa vill separera från bensinen om man inte kör väldigt ofta och dessutom skakar om tanken innan körning. Dessutom tenderar vegetabiliska oljor att koksa igen avgasport och kolvringsspår ganska snabbt.

Jim Lundberg

Förr rekommenderades vanlig motorolja för fyrtaktsmotorer till att blanda i bensinen till tvåtaktsmotorer. En vanlig olja var Mobil D som hade en viskostitet på SAE 50. Idag finns det bättre oljor av ren tvåtaktstyp som smörjer bättre och sotar mindre. Dessutom är dagens tvåtaktsoljor självblandande vilket betyder att dessa oljor aldrig separerar och hamnar på botten av tanken. Däremot bör man hälla i oljan först i tanken vid tankning så att den förblandas lite innan man kickar igång och åker vidare. Fyra procent olja betyder att man ska ha 2 deciliter olja till 5 liter bensin. 95 eller 98 oktan fungerar lika bra. Givetvis även Alkylatbensin.
Scroll to Top