För snabb NSU Quickly

Fråga: Hej! Jag har fått tag i en NSU Quickly 1957 i orört originalskick. Jag blev förvånad för den går fort och är stark. Det sitter en 12 mm förgasare och är en stor oval insugskanal i cylindern. Cylindern är kromad och allt ser ut att vara original. Nu till frågan: togs det in ostrypta mopeder på 50 talet?

Det ser inte ut att vara gjort i efterhand, Jag är 40-talist och kände den första ägaren och sedan två ägare till, alla medelålders och sedan äldre män och jag kan inte tro att någon av dom skulle trimmat den.

Jan-Åke Mårtensson

Svar: En svensksåld NSU Quickly moped ska ha en förgasare på 8 eller 9 mm, beroende på modell. Så det kan vara så enkelt att någon tidigare ägare bytt ut förgasaren. När det gäller det stora, ovala insuget i cylindern kan detta eventuellt vara en originalcylinder då många mopeder på 50-talet enbart var strypta till lagstadgade 0,8 hästkrafter med insugningsröret och förgasarens storlek.

Mopeder tillverkade före 1961 fick bara ha 0,8 hästkrafter. Men det såldes även mopeder med högre effekt här i landet, men dessa gick då som lätt motorcykel och krävde bland annat körkort. Det är dock svårt att tro att dessa motorcyklar sålde särskilt bra då man lika gärna kunde köpa en riktig motorcykel på uppåt 200 cc och drygt 10 hästkrafter istället för en moped på 50 cc med kanske 2,5 hästkrafter.

Jag har tyvärr inga uppgifter på om NSU Quickly även såldes som lätt motorcykel här i Sverige, men i så fall ska den ha varit registrerad som en motorcykel och som sådan ha nummerskyltar. I så fall bör det finnas borrhål i skärmarna efter skyltarna om dessa tagits bort.

Jim Lundberg

Scroll to Top