Minska fast munstycke med koppartråd

Fråga: Hej Jim! Jag har för mig, att du sade att man om ett munstycke i förgasaren är för stort, så kan man i munstycket som då är för stort, lägga en koppartråd som då gör att munstycket blir ”litet smalare”

Stämmer detta? Eller är jag ute och cyklar? Jag har en ILO Piano G50, 1958, tvåväxlad hand. Men stiftet blir för blött! Har köpt en Bingkopia 15mm och kört 165 mil, med ganska gott resultat. (Ställbart munstycke).

Nu har jag bara en kvart kvar (45 grader), innan munstycket är helt indraget. Ändå är tändstiftet oljigt. Men det här med att lägga in en tråd – som jag tror du skrivit om -, kan du precisera litet? Hittar f.ö. inte det inlägget.

Vänliga hälsningar Daniel, Åseda

Svar: Om man vill finlira lite med fasta munstycken kan man sticka in en koppartråd (kardel) från en elkabel i munstyckets hål och sedan bocka tråden i ändarna så att den inte kan fara iväg ur hålet. Men man bör inte göra detta med ett ställbart munstycke eftersom munstyckets nål dels kan nypa av tråden, dels hindrar tråden nålen från att gå ända in.

Men om detta är lösningen på ditt oljiga tändstift är svårare att säga. Man borde ju kunna nå rätt bensinflöde genom att dra in det ställbara munstycket mer och mer – men – det händer att vissa ställbara munstycken inte går att justera in som man vill.

Blött/oljigt tändstift kan även bero på klen gnista eller att höger packbox släpper in växellådsolja i vevhuset.

Jim Lundberg

Scroll to Top