Olika stora kolvar i samma motor?

Fråga: Vill fråga hur det ställer sig om man vid renovering av motor till en tvåtaktare 250 cc twin har en kolv med 0,25 mm skillnad i diameter jämfört med den andra. Svårt att få tag i ny eller begagnade delar, därav frågan.

Kalle

Svar: Nu vet jag inte vad det är för fabrikat och årgång på denna motorcykel, men ett normalt kolvspel från fabrik på en tvåcylindrig 250 cc-motor bör ligga på 0,05 – 0,07 mm. Om då ena kolven är 0,25 mm mindre än den andra kolven (som i sin tur har ett spel mot cylindern) så landar man på ett kolvspel på över 0,30 mm vilket är mycket.

Det går troligtvis att köra så, men det kommer att bli en del kolvslammer och förmodligen försämrad kompression på cylindern med den minsta kolven. Det skulle vara intressant att veta vad det är för motor. Ibland kan man blanda delar från olika fabrikat med rätt små modifieringar.

Men om det handlar om att borra om cylindrarna och montera två olika stora kolvar så som Anders är inne på i kommentarsfältet så är det inga problem. Det är ganska vanligt att man borrar om någon enstaka cylinder i en mångcylindrig motor om den aktuella cylindern har skurit. Skillnaden i cylindervolym är obetydlig om det handlar om 0,25 mm.

Däremot kan det vara bra att väga bägge kolvarna och kolla om de väger lika på några gram när. Om en kolv är tyngre bör man slipa bort material (på insidan) vilket man ofta gör nertill eller där det finns tillräckligt med gods. Undvik att lätta på kolvbultsvårtorna då dessa är hårt belastade under gång och kan då spricka med tiden.

Jim Lundberg

Scroll to Top