Olika färg på tändstiften i Monark Blue Arrow

Fråga: Hej Jim Lundberg! Jag har en Monark Blue Arrow, 1954 civilmodellen. Vänster tändstift sotar och surnar vid lägre varvtal. Motorn går dock hyfsat bra men jämför man tändstiften efter att motorn fått arbeta någon mil så syns en klar skillnad – vänster tändstift blir sotigt och höger stift har okej färg.

Min fråga: Innanför transdrevet på vevaxeln sitter det förmodligen en packbox kan det vara orsaken att den läcker olja in i vänster cylinder? Går den att byta utifrån?

Med vänlig hälsning

Janne Karlsson, Vaxholm

Svar: Det sitter mycket riktigt en packbox innanför transdrevet samt en i andra änden av vevaxeln. Dessa har dimensionen 25x42x10 mm och 25x38x8 mm. ILO-motorn har fyra ramlager som sitter i tre stålhylsor och i den vänstra hylsan (pilen på bilden ovan) sitter packboxen som kan vara orsaken till att tändstiftet på vänster sida blir svart av sot.

För att byta denna packbox måste motorn delas då packboxen sitter innanför ramlagret i hylsan. Samtliga hylsor hålls på plats i ramlagergången med styrtappar så det går inte att dra ut en hylsa från sidan.

En komplett arbetsbeskrivning för denna motor (och 29 andra motorer) finns i Stora Tvåtaktsboken, del 2.

Jim Lundberg

Rulla till toppen