Fylla däck med reserven

Fråga: Jag har en terrängbil med stora däck. Jag fick punktering i helgen med ett hål i däcket orsakat av en sten. Jag lagade med en däckreparationssats och det blev väldigt bra. Som tur var upptäcktes hålet så tidigt, det pös högt, att jag kunde köra ca 100 m där det fanns en kompressor. Hade det hänt långt bort hade det blivit mera krångligt, en punkteringsfix på sprayburk fyller inte så stora däck. Det slår mig att det finns ju tryckluft i rätt mängd i reservdäcket.
Finns det några bra munstycken att montera ihop till en slang för att fylla på däcktryck från reservhjulet in i ett monterat hjul? Framför allt från reservhjulet ser jag som problematiskt…

Hampus

Svar: Tack för din fråga. Om du använder trycket i reservdäcket får du som mest ut hälften av trycket i det (det ska ju fördelas lika mellan två ungefär lika stora volymer). Jag skickar frågan om det finns någon slang att koppla vidare till våra experter. Jag skulle nog köpa en liten 12-voltskompressor på skroten. Det ingår ofta en sådan i moderna bilar.

Lycka till

Anders Nordner, Chefredaktör, Classic motor  

Hej Hampus

Jag har inte sett den typen av slang som du efterfrågar, det vill säga som går att koppla mellan två så kallade schraderventiler. Men det är i teorin ganska lätt att tillverka en sådan av två använda punkteringsfixar/reservhjul på burk. Ta loss kopplingarna till ventilen samt de korta slangarna från burkarna och förbind dem med en slang av rätt längd. Vid användande gissar jag att det är klokast att koppla in ”verktyget” på det tomma däcket först, därefter på det fulla däcket och vänta till trycket utjämnar sig.

För att detta ska vara rimligt måste du teoretiskt ha dubbelt så högt lufttryck i reserven eftersom mängden luft ska delas mellan två volymer.

Men jag håller med Anders i detta fall – köp en enkel 12-voltkompressor och fylld däcket med det. Själv använder jag en fotpump om jag kör bilar med plusjord eller med 6-volts elsystem.

Lycka till

Robert Gustavsson

Scroll to Top