Täta läckande motor på Yamaha FS1

Fråga: Hej. Jag köpt mig precis en Yamaha FS1, dumt nog så tittade jag inte så noga undertill men fick höra att det droppar lite olja från kopplingskåpan.

30 mil senare och en halvtimme i garaget upptäcker jag att det läcker från flerställen oavsett om motorn är igång eller inte. Bestämde med en kollega att riva isär allt och byta varenda packning, lager, packbox, skruv, lameller osv.

Nu var det ett stort bekymmer…

Undertill så har någon tidigare spacklat/limmat motorhalvan, antagligen för att det läcker olja, när jag rengjorde undertill så såg jag spacklet eller kanske tom kemisk metall hela vägen uppifrån och ner längst med hela motorn. Och där läckte det från olika ställen. Så planen är att få bort det där gegget och rengöra ordentligt innan jag sätter ihop motorn.

Men var jag än läser eller kollar så finns det ingen packning till motorn, där halvorna sitter ihop, det flesta videos jag sett så lägger man på Loctite eller nån silikonbaserat medel.

Vad gör jag i detta fall?

Finns det någon packningssats som jag kanske har missat helt? Eller ska man använda nån typ av silikon, i så fall vilken?

Tack på förhand

/Barra

Svar: Börja med att kolla så att det inte finns några sprickor i motorblocket. Det kan ju vara så att anledningen till att man spacklat under motorn är en skada efter en påkörning av en sten eller liknande. I så fall kan svetsning eller byte av motorblock vara nödvändigt.

Men det kan ju även vara så att någon har testat ett ”Quick Fix” och smetat på kemisk metall för att stoppa ett oljeläckage. De flesta tvåkomponentsspackel mjuknar redan vid 60 – 70 grader så om man värmer blocket med exempelvis en varmluftspistol så går det mycket lättare att skrapa bort spacklet.

Titta noga på blocket så det inte finns spår efter en påkörning. Det kan ju vara så att blocket har hållit efter att ha kört på något, men fått en ”buckla” som leder till att tätningsytorna inte möter varandra helt runt skadan. Ta ur eventuella styrstift ur blockhalvorna när motorn delats och lägg ett ark med fint slippapper (korn 320 – 600) på ett absolut plant underlag – exempelvis ett glasbord.

Dra sedan blockhalvorna med tätningsytan mot pappret några gånger och undersök tätningsytorna. Om blockhalvorna är okej så ska pappret slipat på hela ytan, varvet runt. Om inte så får man lägga blockhalvorna direkt på den plana ytan och testa med ett bladmått hur skev ytan är. Man sticker in måttet på det område där slippappret inte tagit. Om det bara går in ett mått på typ 0,05 till 0,10 mm så kan man planslipa blocken mot pappret och glasbordet. Är det mer så kanske det är enklare att lämna in blocket för planslipning hos en mekanisk verkstad. Men man kan inte ta för mycket eftersom axlarna i motorn då ”blir för långa” så att de, och deras lager, kommer i spänn. Generellt ska axialspelet i växellådor ligga på 0,20 mm, ge och ta lite.

Nu kommer vi då till själva tätningen. Om blocken har absolut plana tätningsytor så ska det räcka med enbart packningsmassa. Så är det från fabrik på FS1:an. Skulle det finnas någon smärre skada på tätningsytorna som inte går att slipa bort kan man klippa till en blockpackning av 0,20 – 0,30 mm packningspapper som hjälper till med att fylla ut ojämnheter ihop med packningsmassan. Tänk bara på att blocken då hamnar längre ifrån varandra och det kan behövas några shims på axlarna.

Felet som många gör med packningsmassa är att man inte låter massan torka lite innan man smäller ihop halvorna. Då kläms huvuddelen av massan ut och det lilla som blir kvar kommer att krympa en aning när lösningsmedlet dunstar. Jag använder nästan uteslutande packningsmassa av typen Permatex (ser ut som kåda) – inte för att den skulle vara bäst utan för att den fungerar. Men ta något fabrikat bara – men läs på bruksanvisningen hur den ska appliceras.

I Stora Tvåtaktsboken, del 2, finns en komplett reparationsanvisning för FS1-motorn (och 29 andra motorer)

Jim Lundberg

Motorn i FS1:an har ingen packning mellan blockhalvorna utan tätningen sker enbart med hjälp av packningsmassa. Det fungerar bra men ställer stora krav på att tätningsytorna är i perfekt skick. Men läs bruksanvisningen.

Rulla till toppen