Renovera brytarkontakter

Fråga: Hej! Nickelplätering och zinkdito är ju roligt att hålla på med! Många grårostiga pryttlar till mina gamla moppemotorer får en liten glasblästring och ett elektriskt dopp i zinkacetatet, en smula stålullsputs och de ser betydligt fräschare ut. Tack för tipsen!

Nu till min undran; har någon provat att lägga ny koppar/nickel på dåliga brytarspetsar? Silverlod? Vad är det för material i de befintliga? Går det att löda/pillra loss kontaktpunkterna och sätta dit nya från exempelvis reläer?

Visst, nya brytare går fortfarande att få tag på, men börjar komma upp i snudd på hela moppens värde. Och så är det ju trevlig vintersyssla att pilla med sådant där 🙂

/Knut

Svar: Materialet i brytarnas kontaktytor är oftast en volframlegering och är väldigt hårda. Detta märks framförallt när man ska fila dem. Silver används i kontakter, men då silver är en relativt mjuk metall är den inte lämplig i en hårt arbetande kontakt som just en brytarkontakt. Till skillnad mot en vanlig strömbrytare så arbetar brytarkontakter väldigt intensivt med många brytningar och med hastiga rörelser. Om vi tar ett exempel med en mopedmotor så öppnar brytarna ungefär 5000 gånger på en minuts körning. På en timme blir det 300 000 brytningar/slutningar. Eller 100 000 gånger per mil (på en moped) om man så vill. Jag tror inte reläkontakter klarar denna tuffa arbetsuppgift någon längre tid.

Förr var själva kontakten en liten skiva av volfram som var lödd mot brytararm och stomme med koppar. För att spara på den dyrbara metallen övergick många tillverkare till att prägla fram formen av en kontakt i brytararm och stomme som sedan pläterades med ett tunt lager volfram. Dessa kontakter går inte att fila särskilt mycket eftersom volframskiktet är så tunt.

Det kan vara lite knepigt att renovera brytare då de måste ha rätt geometrisk form och absolut parallella kontaktytor. Dessutom måste man hårdlöda dit nya kontakter/material vilket kräver att man pillar bort den lilla fiber- eller plastkloss och sitter i brytararmen – samt bussningen i armens ledpunkt.

Det nytillverkas rätt många typer av mopedbrytare idag och dessa är inte speciellt dyra (finns från cirka 40 kronor och uppåt), men om man har en moped med lite udda brytare som inte nytillverkas så är mitt tips att se om det går att modifiera tändplattan så att man kan montera brytare som finns ”på hyllan” hos säljarna.

Det som är viktigt i en svänghjulsmagnet är att brytarna ska öppna när strömmen i tändspolen är som starkast och detta inträffar när svänghjulets magneter närmast tändspolens polskor precis har passerat dessa med ett antal millimeter – vanligtvis 7 – 12 mm. Detta kallas för fältbrytningsavstånd, även kallat Abriss. Bygger man om tändplattan måste man se till att abrissmåttet är korrekt precis när brytarna ska till att öppna.

Jim Lundberg

Rulla till toppen