Udda storlek på JB 128-kolv

Fråga: Hej, Har köpt en NV-JB från 1949 med webbgaffel. Cylinderdiameter ska ju vara 55 mm med överdimensioner med 0,5 mm intervall. Denna har cylinderdiameter 55,74 och kolvdiameter 55,69 spelet ska enligt kolven vara 0,05. Allt ser väldigt original ut i mina ögon. Är det någon experimentvariant, eller vad kan det vara fråga om? 🙂

MVH

Stefan

Svar: Detta har jag aldrig sprungit på när jag sysslat med dessa motorer. Det finns en ovanlig variant med 54 mm cylinderlopp vilket ger motorn ett kvadratiskt förhållande mellan cylinderdiameter och slaglängd (54 x 54 mm). Men denna dimension med en kolv på 55,69 mm har jag aldrig hört talas om.

Som du säger så ”ska” JB 128:an ha en cylinderdiameter på 55,00 mm och därefter 55,50 samt 56,00 vid överdimension. Det går i och för sig att svarva ner kolvar till en mindre dimension, men då din är stämplad ”55,69” och till och med har rekommenderat kolvspel (0,05 mm) utsatt så måste kolven vara fabriksgjord i denna dimension.

Om du har en NV-JB från 1949 så kan det även vara så att du har det franska tändsystemet NOVI i din motor. I så fall så sticker uttaget för tändkabeln ut framåt (tycker mig kunna se detta på din bild). Det tillverkades inte många motorer med NOVI-tändsystem (några hundra vad jag vet) innan man gick över till svenska Stensholm.

Det kan ju så att man inte hade bestämt cylinderdiametern ännu på en så här tidig motor – eller att någon cylinderborrare har haft denna kolv och borrat cylindern efter denna i samband med en renovering. Sen kan jag tycka att 0,05 mm är i minsta laget på en JB-motor, men kör man in både länge och försiktigt så…

JB-motorerna brukar ha kolvar från Mahle vilket står på kolvens insida. Dessa har även ett rektangulärt, nedsänkt, område runt hålet för kolvbulten (se bild nedan)

Jim Lundberg

JB-kolv av fabrikat Mahle.
Scroll to Top