Större munstycke under inkörning?

Fråga: Hej. Det brukar ju vara som så att det brukar monteras ett något större munstycke på en förgasare vid inkörning. Jag kikade i min handbok för Victoria EM50 och där nämns inget sådant. Är det godtyckligt eller olika från modell till modell?

Matte

Svar: Det verkar vara rätt godtyckligt med ett så kallat inkörningsmunstycke på äldre tvåtaktare. Tanken är ju att alla ”råa” ytor i en ny motor ska få lite extra smörning under inkörningen, men andra tillverkar rekommenderar en extra procent olja under inkörningen. Och så finns det tillverkare som inte nämner något alls om olja och munstycken.

De som däremot brukar stå i alla instruktionsböcker är att man ska undvika att belasta motorn hårt under inkörning samt att variera hastigheten då och då tills inkörningen är klar – vanligtvis 50 mil. I MCB:s instruktionsböcker från 70-talet står det dock att om man använder ställbart munstycke så gäller inte fabriksgarantierna. Drar man in munstycket mycket för att ”maxa” toppfarten så stryper man dels tillgången på olja (gäller ej separatsmorda motorer), dels så ger en magrare blandning en högre motortemperatur. Mindre olja och mer värme är en dålig kombination – särskild på en ny, eller nyrenoverad, motor.

Jag tror personligen att det senare förfarandet är det viktigaste. En ny eller nyrenoverad motor har inte bara råa ytor utan den har också ett relativt litet kolvspel om man borrat om den. Kolvar utvidgas som bekant av värmen och belastar man en nyrenoverad motor för hårt kan kolven nypa. Eller värre – skära – i loppet. Då hjälper ingen olja i världen om kolven blivit så stor att den fyller hela loppet. Oljan får inte plats, helt enkelt.

Kör lugnt och byt olja efter inkörningen så blir allting bra.

Jim Lundberg

Om kolven utvidgas så mycket av värmen att den fyller hela cylinderloppet så trängs oljefilmen undan och metall-mot-metall kontakt uppstår. Då ökar friktionen kraftigt och så gör även kolvens temperatur. Då nyper den – eller skär. Det senare är den allvarligaste varianten med stora skador på kolv och cylinder. Om motorn nyper så kan man oftast fortsätta köra utan åtgärd och ta det som en varning.
Rulla till toppen