Problem med Husqvarna Äggmotor

Fråga: Hej! Jag har en Husqvarna Äggmotor med cylinderförgasare på en Cornette som jag i några tidigare trådar haft uppe detta ämne i, men har aldrig riktigt kommit till rätta med problemen.

Motorn är helt otrimmad och förgasaren är en Bing 1/12/76. Tändningen Stefa.

Motorn bär sig helt enkelt konstigt åt, trots intensiv felsökning.

1. Det kommer digra mängder svart olja ur skarven till ljuddämparen. Böj och ljuddämpare är nya. Gnista är blå och fin på stift med avklippt elektrod. Nya brytare, ny konding, ny utanpåliggande tändspole med ny tändkabel. Varför? (Biltemas 2T helsyntet)

2. Den har fortfarande ”två lägen” på gasen. Ställer jag munstycket så den går fint från tomgång till halvgas, börjar den liksom om (tar ett nytt andetag) från halvgas till fullgas. Då öppnar jag munstycket en smula, fast då blir den knackig på halvgas. Det fungerar bäst när trottelnålen är i understa spåret, och det känns som att ett spår till eller två kunde hjälpt till.

Då grubblar jag på nålmunstycket som är 2.15 original. Om jag väljer ett större borde väl det motsvara ”högre” nål? Vad händer med ett mindre? Varför fungerar inte originalstorleken? (har testat med ett nytt 2.15 och ny nål). Kan också nämna att original huvudmunstycke ska vara 62, men ger alldeles för lite.

Cornetten startar på första kicken, både varm och kall. Den pinnar på i drygt 30 och tar mig från A till B. Men det märks att den inte gör det på sitt optimala sätt.

Har munstyckstankarna och avgasoljan något samband?

Ledsen att plåga er med dessa frågor igen.

/Knut

Svar: Det är ingen plåga med frågorna, utan det är bara kul om vi kan hjälpa till! Om inte förgasarens standardlägen räcker till så är ju det ett tecken på att något är fel. Nu har du ju testat det mesta på det sätt man ska göra, men det kan vara värt att prova två saker till:

Byt till vanlig mineralolja i bensinen. Jag kör också på Biltemas syntetiska tvåtaktsolja och den verkar vara väldigt robust. Den fastnar på allt i vevhuset (=bra) men det kan ju vara så att den tål motortemperaturen så bra att din motor inte orkar förbränna all olja.

Testa med ett annat ställbart munstycke. Hur konstigt det än kan låta så kan ställbara munstycken krångla. Jag har personligen stött på två eller tre ställbara munstycken som varit omöjliga att ställa in.

Alternativt så kan du testa med att mixa 2 procent syntetolja i bensinen (halvering) och testa detta ihop med originalmunstycket (storlek 62) och se om motorn går bra. Det kan ju även vara så att packboxen på höger sida läcker så att motorn drar i sig växellådsolja i vevhuset.

Jim Lundberg

Scroll to Top