Demontera bromsmekanism på Zündapp 255

Fråga: Hej Jim. Jag följer din bok (Stora Tvåtaktsboken del 2) för renoveringen av min Apollo Monte Carlo 1957 med en Zundapp 255-motor. Där är ett steg som jag fastnat på som du inte tar upp. Hoppas därför på lite hjälp. Skall demontera högra blockhalvan och inser att stycket längst ut på pedalaxeln håller emot. Hittar inget sätt att demontera denna, har provat med avdragare, har provat att försöka trycka in den men sitter orubbligt fast vilket den så klart skall göra för att kunna bromsa. Till saken hör att blocket har delat på sig några mm, kanske borde jag skapa mer utrymme med att sätta dit skruvarna igen? Oerhört tacksam för svar.’

Hälsningar

Per-Anders Eriksson

Svar: Den Zündapp 255-motor som jag införskaffade till boken saknade tyvärr bromsmekanismen på pedalaxeln så jag kunde inte visa hur man tar bort den. Men om du tittar på bild 2 i boken (vid pilen ovan) så ser du en liten fördjupning där det troligtvis ska sitta en liten kula. Du ser även denna fördjupning i axeln på bild 19, 23 och 32 i boken. Där ser man också att det inte finns något låsringsspår eller liknande i axeln som annars skulle kunna vara orsaken till att mekanismen inte lossna.

Zündapp använder ofta kulor som ”krysskilar” i sina motorer och jag tror att det är så även här. I så fall är det kulan som ska låsa fast bromsmekanismen mot axeln så den snurrar med vid bromsning och då bör den ju inte vara pressad eller krympt på plats när kulan gör jobbet. Däremot sitter nog mekanismen med hyfsat tajt passning på axeln och har det trängt in fukt där så kan den ju vara fastrostad. Jag ser ingen annan lösning på det hela än att mekanismen ska gå att dra av med en avdragare. Spreja på någon penetrerande rostlösare på axeln först.

Jim Lundberg

Bild på Per-Anders motor.
Rulla till toppen