Yamaha FS 1 som måste ha choke och gas för att inte stanna

Fråga: Hej Jim! Jag har ett stort problem med min Yamaha FS1:a från 1978. Jag får igång den till tomgång men måste ha choken på annars dör den, jag måste även hålla lite gas för annars dör den. Men om jag gasar för mycket så dör han. Jag har testat ALLT som jag kan komma på. Jag har bytt cylinder och kolv, jag har bytt tändstift, jag har kollat så att bränsle rinner genom bränsleslangen, jag har rengjort förgasaren i en ultraljudstvätt. Vad kan problemet vara?

Max

Svar: Jag kan komma på två orsaker på rak arm. Det kan vara en av packboxarna i vevhuset som börjat läcka. Symtomen för detta är att man behöver choka och hålla motorn på varv för att den inte ska stanna. Är det riktigt illa måste man rullstarta och hålla full gas för att hålla igång motorn. Som man kan förstå blir en sådan moped okörbar. Oftast är det packboxen innanför svänghjulet som ger upp först då den får sämst smörjning. Kolla om det runnit olja bakom svänghjulet.

Alternativ två är att reedventilen antingen är trasig eller att någon av dess tungor (flapsen) tappat spänsten och inte stänger som den ska. Felet bör dock inte vara klen gnista för då bör motorn inte orka tända med aktiverad choke.

Jim Lundberg

Defekta reedventiler ger motorn dålig gång på låga varv och det kan även krävas chokning för att motorn ska orka suga i sig tillräckligt med bränsle från förgasaren. (på bilden Yamaha FS1)

.

Scroll to Top