Försilvra eller förnickla reflektorer?

Fråga: Har varit i kontakt med ett företag som försilvrar angående mina reflektorer till min Chrysler från 1938. Dom sa att dom kunde försilvra om mina reflektorer, men Jim Lundberg förnicklade istället. Vilket är bäst?

Jonas

Svar: Vill du ha maximalt ljusutbyte och oförändrad färgtemperatur (”vitheten” på ljuset) är försilvringen bäst. Man måste lämna bort detaljerna till en ytbehandlingsfirma eftersom man använder extremt giftiga kemikalier vid försilvring. Silverskiktet är väldigt ömtåligt – så pass att man knappt får röra vid det vilket kan bli ett problem om det måste rengöras.

Förnicklingen ger ett gulare ljus då denna metall i sig är gulaktig. Jag har förnicklat ett antal reflektorer och jag kan väl inte säga att det lite gulare ljuset skulle vara något problem. Sen är det väl så att veteranfordon kanske inte körs så ofta nattetid eller i vintermörker och i så fall kommer man inte att märka något.

Fördelen med nickel är att nickel är en hård metall och blir reflektorn dammig eller smutsig så tål den att rengöras om man bara är lite försiktig. Om man gör som när man tvättar bilen och först sköljer av partiklar som kan repa ytan så går det bra att tvätta med en svamp och lite schampo. För att slippa vattenfläckar (kalk och liknande) bör man avslutningsvis skölja ytan med destillerat vatten.

För några år sedan fanns det förnicklingssatser för hemmabruk vilket jag använt (översta bilden).

Jim Lundberg

Nickel gör saker blankare men döljer inte en repig yta. På bilden syns en nyförnicklad reflektor som inte polerats tillräckligt noga varvid slipreporna syns. Reporna sprider ljuset i olika riktningar vilket ger en sämre ljusbild. Tumregeln är: Polera ytan tills den är spegelblank innan förnicklingen. Man man säga att nicklets uppgift därefter blir att bevara ytan blank.
Scroll to Top