Kawasaki KE 125 som ryker när man fyllt på växellådsolja

Fråga: Hej. Har en Kawasaki KE 125 från 1980 som efter motorrenovering ryker vitt när jag häller olja i motorn. Frågan är om det är mest troligt att den tar in oljan i vevhuset mellan blockhalvorna eller från sidan där förgasaren sitter. På insidan mot vevhuset sitter det en liten kåpa med en roterande skiva i, så min tanke är att det borde vara mer sug in i vevhuset därifrån vid läckage än om det läcker mellan blockhalvorna?

Björn

Svar: KE 125motorn har så kallad slidmatning med en roterande skiva (12001) mot vevhuset som öppnar och stänger detta under drift. Skivan sitter innanför en platta (13) vilken är fastskruvad i vevhusväggen. Plattan har ett rörfäste (knappt synligt på skissen) där förgasaren ansluts. Runt detta rörfäste sitter en o-ring (15).

Nu till ditt problem. Om jag fattat det rätt så är det när du fyllt på med växellådsolja som det börjar ryka rejält om avgaserna. Det är väldigt ovanligt att växellådsoljan läcker in i vevhuset mellan blockhalvorna, även om det förekommer. Om din motor är renoverad måste den vara felaktig monterad (eller ha en oupptäckt spricka i blocket) om det läcker där.

Den vanligaste orsaken till att oljan hittar in i vevhuset är att packboxen runt vevaxeln läcker (ej med på skissen), men på din motor kan det troligtvis även vara o-ringen (15) som läcker så att oljan hittar in i förgasarens rörfäste och vidare in i vevhuset. Börja med packboxen och o-ringen. Om det ändå skulle vara så att det läcker mellan blockhalvorna så måste motorn delas för att åtgärda felet.

Jim Lundberg

Rulla till toppen