Ladda mobilen med mopeden

Fråga: Mobilladdaren som visas i Classic motor nr 2/2021. Var sätter man strömbrytaren?

Bengt Arvidsson

Svar: Eftersom denna spänningsdubblare drivs av växelström från motorns ljusspole så behövs egentligen ingen strömbrytare. När motorn stannar upphör ju växelströmmen till dubblaren. Det finns ju inget batteri som kan dras ur. Samma sak i andra änden – drar man ur mobilen ur laddaren så drar det ingen ström – annat än det lilla som laddaren själv förbrukar vilket är minimalt.

Men vill man så kan man sätta en strömbrytare på strömsladden från motorn (gul) – då bryter man strömmen till både dubblaren och den efterföljande laddaren.

Jim Lundberg

Fotnot: För dig som inte prenumererar på Classic Motor så hittar du artikeln om denna manick under Jims Mekarhörna här på hemsidan.

Uppdatering 2023: Det har visat sig att nyare laddare för mobiltelefoner har en karaktäristik som gör att de ger konstant laddeffekt (watt) vilket leder till att laddaren drar mer ström om spänningen går ner vilket kan leda till att mopedens generator inte orkar leverera så mycket ström (ampere). Billiga laddare saknar dessutom vissa skyddskretsar och kan därför ”brinna upp” om spänningen från motorn blir för låg (när man står på tomgång eller kör på låga varv) eftersom laddaren då börjar dra stora mängder ström för att bibehålla laddeffekten. Samma sak kan inträffa om man stoppar i en laddare för 12 – 24 volt i cigarettändaruttaget på en bil med 6-voltssystem. Då finns risken att laddaren drar så hög ström att den går sönder i sin sträva att hålla upp laddeffekten.

Rulla till toppen